به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
شیراز؛ هاله فولاد فر مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: در راستای تحقق دولت الکترونیک، تکریم ارباب رجوع، کاهش مراجعات و رفاه حال کارگرانی که در کارهای سخت و زیانآور استان به کار اشتغال دارند، سامانه ثبتنام درخواست بازنشستگی در مشاغل سخت و زیانآور راهاندازی شد و از این پس کلیه بیمهشدگان واجد شرایط میتوانند با ورود به سامانه الکترونیکی تعریف شده در منزل یا نزدیک ترین مرکز خدمات اینترنتی بدون نیاز به مراجعه به واحدهای تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان های مربوطه ، اقدام به ثبت نام کرده و درخواست خود را ثبت و کد رهگیری دریافت کنند.
وی افزود: پیگیری درخواست متقاضیان و دریافت پاسخ و اطلاع از نتیجه رسیدگی به درخواست آنان در کمیتههای بدوی و تجدید نظر، از طریق این سامانه امکانپذیر خواهد بود و نتیجه هر مرحله با فرستادن پیامک به اطلاع آنان رسیده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان و یا ادارات تابعه شهرستان های استان نخواهد بود و تنها برای پیگیری ابلاغ به کارفرما به کانون انجمن صنفی مسئولین ایمنی واقع در خیابان سی متری سینما سعدی طبقه بالای بانک ملت مراجعه و درخواست ابلاغ رای به کارفرما را تحویل دهند.
فولادفر ادامه داد: کسانی که 20 سال سابقه کار متوالی یا 25 سال سابقه کار متناوب در مشاغل سخت و زیان آور داشته باشند بدون محدودیت سنی و کارگران مرد بالای 50 سال و کارگران زن بالای 42 سال مشروط به این که جمع سابقه عادی و ارفاقی آنان در مشاغل سخت وزیان آور 30 سال باشد می توانند پیش از موعد بازنشسته شوند. برای مثال اگر فردی 10 سال سابقه کار در مشاغل سخت وزیان آور داشته باشد سابقه وی یک و نیم برابر و 15 سال محسوب شده و اگر این فرد 15 سال سابقه کار در مشاغل عادی نیز داشته باشد و سن وی بالای 50 سال باشد با استفاده از این قانون بازنشسته می شود.
وی افزود: همچنین کارگرانی که سن آنان حداقل 60 سال باشد و بالای حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند و کارگرانی که مجموع سابقه عادی و ارفاقی آنان حداقل 35 سال باشد بدون محدودیت سنی می توانند برای استفاده از این قانون اقدام کنند.
فولاد فر تاکید کرد: فقط کارگرانی که آخرین محل کار آنان در یکی از شهرستان های استان فارس باشد می توانند در این سامانه ثبت نام کنند. بدیهی است چنانچه محل کار بیمه شده در فارس باشد اما حق بیمه وی در استان دیگر پرداخت شده باشد، ملاک، محل کار وی است نه محل پرداخت حق بیمه.
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در مورد روش ثبت نام در سامانه گفت: متقاضیان ابتدا وارد سامانه می شوند و در محل ثبت نام جدید، کدملی، نام و نام خانوادگی خود را وارد و بر روی گزینه ارسال کلید می زنند. در ادامه در پنجره جدیدی که باز می شود اطلاعات تکمیلی شاغل را وارد و گزینه ارسال اطلاعات را انتخاب می کنند (درج کد بیمه آخرین کارگاه الزامی است). سپس در پنجره جدید به ترتیب سوابق خدمتی خود، شامل نام کارگاه، نام قسمت محل کار، نوع فعالیت کارگاه، شغل، تاریخ شروع و خاتمه کار، استان و شهر محل کار و محل پرداخت حق بیمه درج و بر روی گزینه ثبت نهایی و دریافت کد رهگیری کلید می زنند.
وی اظهار کرد: تقاضاهای ثبت شده در سامانه توسط دبیر کمیته مشاغل سخت و زیان آور در دبیرخانه چاپ و در کمیته مطرح می شود و سپس نتیجه رسیدگی توسط دبیر کمیته در سامانه ثبت خواهد شد و متقاضیان می توانند نتیجه تقاضای خود را رویت و در صورت لزوم از آن رونوشت بردارند و هیچ نیازی به مراجعه حضوری ندارند.
وی همچنین بیان کرد: افرادی که به تصمیمات کمیته بدوی اعتراض داشته باشند می توانند به دبیرخانه کمیته مشاغل سخت و زیان آور مراجعه و کد اعتراض دریافت کنند.
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس تصریح کرد: در صورتی که شخص معترض حداکثر ظرف مهلت 15 روز از تاریخ دریافت کد اعتراض، نسبت به تکمیل فرم اعتراض در سایت اقدام نکند به اعتراض وی رسیدگی نخواهد شد و چنانچه به نظر کمیته بدوی اعتراض نشود نظر کمیته بدوی قطعی خواهد بود.
متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور می توانند با مراجعه به سایت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس( http://fars.mcls.gov.ir )در قسمت لینک سامانه مشاغل سخت و زیان آور نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
انتهای پیام/ن