ظاهرا با پیشرفت علم و دانش، بساط گستری متکدیان در سر چهار راه ها و معابر پر تردد تغییر کرده و جای خود را به فضای مجازی داده است.

بساط تکدی گری از چهار راه ها تا تلگرام...!به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ این شیوه های خاص از تکدی گری موید این واقعیت است که برای برخی اسپند و دستمال و شیشه پاک کردن در سر چهار راه ها، جای خود را به گوشی های اندروید، واتس آپ، تلگرام، و... داده است.

در سال های اخیر با گسترش فناوری و به وجود آمدن پدیده ای به نام شبکه های اجتماعی در فضای مجازی عوارض، تبعات و پیامدهای خاص به خود را نیز به دنبال داشته است.

یکی از این عارضه ها، شیوع تکدی گری در این شبکه ها است، شاید شما نیز با این جملات آشنا باشید کودکی سه ساله محتاج فلان دارو و یا قرص است، خانواده ای نیازمند چشم انتظار کمک شما برای تهیه کیف یا کفش مدرسه پسر 8 ساله خویش هستند و... این ها تنها بخشی کوچک و ناچیز از جملاتی است که در کانال ها و گروه های اجتماعی درج می شود تا به اصطلاح با این اطلاع رسانی، مخاطب یا مخاطبان، مبلغ یا وجهی را به شماره حساب قید شده در ذیلِ این خبر حزن انگیز پرداخت کنند.

برای بررسی این موضوع و جلوگیری از سوء استفاده های این چنینی گفتگویی را با آقای نبوی کارشناس پیشگیری جرایم سایبری پلیس فتای استان همدان ترتیب داده ایم که در ادامه می آید.

پایین بودن سواد رسانه ای علل اصلی افزایش تکدی گری مجازی

کارشناس پیشگیری جرایم سایبری پلیس فتای استان همدان عدم آگاهی و پایین بودن سطح سواد رسانه ای را علت اصلی به وجود آمدن این چنین مشکلات بیان کرد و اظهار داشت: افراد باید شناخت بیشتری در مورد اینگونه فضاها پیدا کرده و با شگرد این گروه ها آشنا شوند.

نبوی افزود: این گروه ها در فضای مجازی به ظاهر با پوشش کار فرهنگی اقدام به جذب افراد کرده و در قالب کارهای عام المنفعه اقدام به کلاه برداری می کنند.

وی در ادامه با بیان لزوم هوشمندی و دقت نظر کاربران اینترنتی و مخاطبان شبکه های اجتماعی و  فضای مجازی تصریح کرد: نباید صرفا انتظار داشت که پلیس تخصصی ذیربط با تمامی این مسائل برخورد کند و به واقع مهار و کنترل این ناهنجاری ها و به اصطلاح کلاهبرداری ها،مستلزم آگاهی هر چه بیشتر عموم مردم نیز است.

به نظر می رسد، یکی از بهترین راهکارهای مقابله و کنترل چنین ناهنجاری هایی به عدم کمک به افراد و گروه های مذکور معطوف می شود، زیرا در شرایطی که در مقام عمل چنین اقدامات و تحرکاتی، منافع فعالان این  عرصه را تأمین نکند، قطعا استمرار و دوامی را در این اقدامات شاهد نخواهیم بود .

انتهای پیام/ م.ز
برچسب ها: همدان ، تکدی گری ، تلگرام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار