این حرکات خودجوش که به نوعی نشان از افزایش قدرت شهروندی دارند حالا دیگر جای خوبی برای خود در بین کاربران فضای مجازی باز کرده و بسته به موضوع و جامعه در برگیرنده آن براحتی توانسته کاربران زیادی را در حوزه مطرح شده درگیر و در گوشه ای از ذهن آنها هم که شد جایی برای خود باز کنند.
شنیده اید که می گویند گر صبر کنی زغوره حلوا سازم، شاید در کمپین ها هم همین اتفاق صورت می گیرد. وقتی طرحی یا فکری با شعاری قابل هضم و قدرت در برگیرندگی بالا به کاربر تزریق شود به مرور زمان شاهد تاثیر ملموس آن در بین عموم مردم خواهیم بود.
در روزگاری که انتقال اطلاعات با حجم وسیعی در فضاهای مجازی صورت می گیرد دیگر باید به فکر ابزارهایی جدید که سرعتی متناسب با دوره حال دارند بود، کمپین ها ابزارهای اطلاع رسانی از همین دست اند که با ویژگی هایی مانند گستردگی مخاطب، سرعت انتقال، تنوع درانتقال ابعاد مختلف موضوع، و بروز رسانی با روشهایی ساده و تنها با درج چند خط وعلامت به راحتی فضا سازی کرده و مخاطب جذب می کند.
به همین راحتی می توان گروه بزرگی از مخاطب را با حرکتی آرام و نرم به سمت هدف تعیین شده هدایت کرد. راهی که چه بسا با گذشت زمان ممکن است به موج عظیمی تبدیل شود.
هدف کمپین: هدف کمپین ها متفاوت است، در بدو شروع تنها اطلاع رسانی برای مناسبت های خاص و حفظ این رویدادها بود که پویش هایی از این دست را شکل می داد اما بعدها گستره کارکردی متفاوتی به خود گرفت: همراهی با جریان های اجتماعی و یا دغدغه های انسانی، اگاه سازی جامعه و گاهی نیز با هدف تبلیغات صرف وارائه خدماتی خاص. پس می توان گفت اگر کمپینی بتواند از فضاهای موجود در جریان های اجتماعی استفاده کند با هزینه ای ناچیزو تنها با گذشت زمان می تواند تغییری شایسته در ذائقه مخاطب ایجاد کند.
روش کار: روند کار در کمپین یا همان پویش بدین صورت است که پیام کمپین پس از ارائه بصورت متوالی وتکرار پذیر هر روزدر فضای مجازی بین کاربران وصفحات آنها دست به دست شده سپس بازدید کنندگان با اشتراک دیدگاه، تصویر و یا همراهی صرف خود تبدیل به عضوی از این پویش شده و ایده، قضاوت ونگرش خود نسبت به شعار کمپین را درج می کنند. مطمئنن هرکاربر فضای مجازی تا کنون برای یکبار هم که شده طعم پیوستن به یک کمپین را چشیده است. حالا دیگر تنها کافی است موضوعی مطرح شود و در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شود، خیلی سریع خواهید دید که ایده مورد نظر از طرف هزاران نفر دیده خواهد شد. گویی عرصه مجازی عرصه بهتر دیده شدن است.
درعصری که مخاطبان میلیونی زیادی رصد کننده هر روز فضای مجازی هستند و در زمانی که عرصه برای تبادل نظر باز است بدون محدودیت حالا دیگر براحتی می توان در معرض جذب یا نقد قرار گرفت. نقدی که شاید بتوان کمپینها را منتقدی از همین دست دانست. نقدی مثبت یا منفی بسته به شعار پویش و نظرات کاربران.
نمونه: در کشور ما نیزبسته به اعتقادات و باورهای اجتماعی عموم مردم کمپین ها وپویش های مختلفی شکل گرفته که درهر دوره بخوبی توانسته مخاطب خود را پیدا کرده و فرهنگ سازی خاصی را انجام دهد. پویش هایی چون نه به پلاستیک، محرم نزدیک است، طرح اینه شمعدان، حمایت ازدریاچه ارومیه، سه شنبه های بدون خودرو که هر کدام طرفداران چند میلیونی را همراه خود کرده و توانسته به نوعی فرهنگ سازی موردی انجام دهد.
انتهای پیام/
خريد ويلچر #ساخت_ایران با در آمد حاصل از بازيافت دفتر ، کتاب های درسی و غير درسی ، روزنامه ، مجله ، پرونده های باطله و دور ريز و ... از دانشگاه ها، مدارس (دانشجویان ، دانش آموزان) مهد کودک ها ، ادارات ، موسسات، منازل و... جهت اهداء به معلولين جسمی و حرکتی نيازمند