سالانه با صادرات یک هزار و 500 تن عسل استان به خارج از کشور 6 میلیون دلار ارز عاید کشور می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : عسل تولیدی استان در حال حاضر به کشورهای همسایه از جمله ترکیه ، عراق و جمهوری آذربایجان ، شرق آسیا ، چین ، کویت و امارات صادر می شود.

اسمعیل کریم زاده افزود : بیش از یک میلیون کندوی مدرن و بومی در این استان ، 27 درصد عسل کشور را تولید می کنند که این آمار ، یک رکورد به حساب می آید.

وی اضافه کرد : سالانه بیش از 18 هزار تن عسل در استان تولید می شود و امسال نیز پیش بینی می شود بیش از 21 هزار تن عسل از زنبورستان های استان برداشت شود.

کریم زاده تصریح کرد : میانگین تولید از هر کندوی مدرن 1/21 کیلوگرم و از هر کندوی بومی 7/5 کیلوگرم است.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی اولین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور و یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد : حداقل سه شرکت در استان به عنوان زنجیره تولید عسل با دارا بودن تعداد قابل ملاحظه کندوی زنبورعسل ، کارخانه بسته‌بندی و فروشگاه‌های متعدد عرضه محصولات تولیدی از زنبورعسل فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت 14 تعاونی زنبورداری فعال در آذربایجان غربی اظهار داشت : 6 کارخانه موم آج کنی ، پنج کارگاه بسته بندی عسل نیمه اتوماتیک با ظرفیت 500 تن و 6 کارخانه بسته‌بندی عسل مدرن در شهرستان‌های ارومیه ، خوی و مهاباد به زنبورداران برای توزیع نهاده های زنبورداری و فرآوری محصولات زنبور عسل کمک می کنند.

گفتنی است ؛ آذربایجان غربی در حال حاضر رتبه اول تولید عسل کشور را در اختیار دارد.

هم اکنون پنج هزار و 600 نفر بهره بردار در استان به طور مستقیم و سه هزار و 477 نفر هم به صورت فصلی در زنبورستان ها مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.