آیت الله سبحانی برضرورت بهرمندی ازاخلاق اسلامی باتکیه برصحیفه سجادیه تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ آیت الله جعفر سبحانی پنجشنبه شب در همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد با اشاره به شهادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: از جمله ویژگی‌های ایشان این است که به مسائل فرهنگی پرداختند و شرایط دوران ایشان ایجاب می‌کرد که به مسائل فکری و فرهنگی بپردازند.

آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه مهجور مانده است، بیان کرد: نهج البلاغه از دوران‌های قدیم مورد توجه بوده است و تاکنون 500 شرح بر نهج البلاغه نوشته شده است ولی صحیفه سجادیه معرفی نشده است.

وی با اشاره به اینکه اگر اخلاق قرار است جزو برنامه ما باشد می‌توانیم از صحیفه سجادیه بهره بگیریم، خاطرنشان کرد: باید از اخلاق و عرفان اسلامی با استفاده از صحیفه سجادیه در برابر عرفان‌های کاذب استفاده کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی از دعاهای حضرت دارای جنبه اعتقادی است، افزود: در زمان ایشان قضا و قدر را در نظر مردم بسیار مجسم کرده بودند و حتی می‌گفتند که قضا و قدر برای انسان بسته شده و انسان نمی‌تواند کاری از خود انجام دهد؛ ما هم قائل به قضا و قدر هستیم ولی قضا و قدری که آن‌ها می‌گفتند قضا و قدر یهود بود که حتی خداوند نیز نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

وی گفت: امام سجاد(ع) در دعاها عنوان کردند که ما می‌توانیم بدون واسطه با خداوند سخن گفته و قضا و قدر را تغییر دهیم.

آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه در زمان امام سجاد(ع) مسئله رویت خداوند مطرح بود، بیان کرد: امام در دعاهای خود به تنزیه حق تعالی از رویت می‌پردازد و کسی که می‌خواهد صحیفه سجادیه را تفسیر کند باید شناخت کاملی نسبت به تاریخ بنی امیه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دعا، قضا و قدر شکن است، خاطرنشان کرد: قضا و قدر حتمی قابل شکستن نیست، مثل مرگ که قابل شکستن نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه برخی برای حضرت ولیعصر(عج) دعا می‌کنند که گرفتاری‌های ایشان حل شود، گفت: برخی از دعا و نماز شب به این مرحله می‌رسند که به خود حضرت علاقه دارند و به لذت واقعی از این حب دست می‌یابند.

آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه حوزه از نظر تفسیر پیشرفت خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: در گذشته تفسیر به جلسات آیت الله حاج شیخ ابوالفضل قمی اختصاص داشت که در مدرسه فیضیه منبر می‌رفت. بعدها تفسیر توسط آیت الله طباطبایی شروع شد و در مسجد سلماسی از محضر ایشان بهره مند می‌شدیم ولی تفسیر به متن حوزه‌های علمیه نیامده بود.

وی گفت: امروز شاهد هستیم که تفسیرهای گوناگونی منتشر شده و حافظان قرآن بسیاری تربیت شدند و امیدواریم که در عرصه تفسیر هرچه بیشتر فعالیت کنیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه کلام الله مجید فعل خداست و خداوند بی پایان است افزود: قرآن نیز ساحلی است که کرانه ندارد هرچه بر روی قرآن کریم مطالعه شود به افکار جدیدتر می‌رسیم. البته تفسیر باید دارای میزان باشد و هر کس ادعای مفسری نکند تفسیر باید دارای طبقات و انواع مختلف باشد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.