فرانسوا سنمو سفیر کشور فرانسه در ایران جمعه هفتم آبان ماه در سفری غير رسمی از روند کاوش در میرک استان سمنان بازديد كرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سفیر كشور فرانسه در ایران پس از بازدید از میرك، از مراحل مرمت خانه‌های تاریخی سمنان از جمله خانه كلانتر و طاهری، بخشی از بافت تاریخی و بازار سمنان بازدید كرد.

سفیر كشور فرانسه در ایران در گفتگویی با بیان اینكه نخستین بار است که برای بازدید از یک محوطه باستانی به استان سمنان سفر می‌كند، از مشاهده همكاری مشترك علمی در زمینه باستان شناسی و انسان شناسی بین دو كشور ایران و فرانسه ابراز خرسندی كرد.


فرانسوا سنمو با تاكید بر اینكه حمایت اداره كل میراث فرهنگی استان سمنان از این طرح، قابل ستایش است، گفت: سمنان با توجه به اجرای طرح مرمت خانه‌های تاریخی، در آینده نزدیك، مقصد مناسبی برای گردشگران خارجی خواهد بود.

نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی به بیان تاریخچه و قدمت استان سمنان و فرهنگ مردم ایران و استان سمنان پرداخت.

همتی با بیان اینكه از قابلیت‌های قابل توجه استان سمنان، تفاوت دمایی و اقلیمی و وجود معادن مختلف است، گفت: محوطه میرك نشانگر تاریخ و تمدن كهن استان سمنان و ایران و ابزارهای دستی به دست آمده از محوطه، حاكی از هوش سرشار مردم این منطقه است.

گفتنی است فصل دوم کاوش در محوطه میرک با همكاری متخصصان ایرانی و فرانسوی در زمینه‌های سنگ‌شناسی در حال انجام است.
در این مرحله، گستره دقیق لایه‌های زیرسطحی با استفاده از استوانه نمونه‌برداری و با کمک متخصصان سازمان زمین‌شناسی انجام می‌شود.

شناسایی لایه‌های مربوط به دوران گرم و مرطوب با استفاده از تکنیک ژئومغناطیس و ادامه کاوش در محدوده اصلی با هدف نمونه برداری بیشتر برای بازسازی‌های اقلیمی، تعیین سن مطلق توالی‌های یافت شده و شناخت هرچه بهتر نحوه شکل گیری محوطه و چگونگی دسترسی ساکنان محوطه به ماده خام از اهداف این فصل از کاوش است.

شایان ذکر است در دومین فصل کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان، هیأت باستان شناسی- زمین شناسی ایرانی و فرانسوی تاكنون به نتایج قابل توجهی دست یافته است، این کاوش‌های باستان شناسی و نتایج آزمایش‌های گاهنگاری محوطه پارینه سنگی میرک سمنان نشانگر 63 هزار ساله بودن قدیمی‌ترین لایه های استقراری این محوطه است.
انتهای پیام / ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار