معاون وزیر جهادکشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: وزن و سن استاندارد مرغ گوشتی در کشور رعایت می شود.

وزن و سن استاندارد مرغ گوشتی رعایت می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری؛ حسن رکنی در آیین افتتاح طرح توسعه مجتمع تولید مرغ مادر در شهرکرد، با اشاره به فرهنگ مصرف مرغ با وزن بالا در ایران و نظر متخصصین مبنی بر مناسب نبودن مصرف گوشت مرغ با وزن و سن بالا به علت چربی بیشتر لاشه و افزایش ضریب تبدیل غذایی افزود: مرغ با وزن کم طرفدار بیشتری در بازارهای جهانی دارد.

وی، افزایش بهره‌وری صنعت دام و طیور و بهبود ضریب تبدیل غذایی را از اولویت های وزارت جهادکشاورزی برشمرد و از ارسال دستورالعمل کاهش وزن و سن مرغ به مراکز استان‌ها خبر داد.

رکنی اضافه کرد: با عملیاتی کردن این استاندارد در واحدهای تولید مرغ گوشتی کشور قادر به صادرات سالیانه حدود 400 هزار تا 500 هزار تن گوشت مرغ با کیفیت خواهیم بود.

وی، با بیان اینکه با افزایش وزن مرغ ضریب تبدیل غذایی هم بالا می رود ادامه داد: جهان به سمت کاهش ضریب تبدیل غذایی به 1.6 حرکت می‌کند در حالی که این ضریب در ایران بالای 2 است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: ۹۰ درصد از نهاده‌های دامی کشور وارداتی است که با کاهش وزن کشتار مرغ، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن در نهاده‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

رکنی با بیان اینکه در حوزه تولید گوشت مرغ جزء 10 کشور نخست جهان هستیم اظهار داشت: تولید مرغ در ایران، تقریباً 2 برابر سرانه تولید تولید جهانی است.

وی متوسط سرانه تولید گوشت مرغ در دنیا را کمتر از 15 کیلوگرم و در ایران 26 کیلوگرم اعلام و اضافه کرد: باید زنجیره تولید نیز در راستای ایجاد زمینه صادرات بین واحدهای پرورش، کشتارگاه‌ها و کارخانه‌ها ایجاد شود.

رکنی با اشاره به صادرات سالانه 70 تا 80 هزار تن گوشت مرغ از کشور گفت: سالانه در دنیا 10 میلیون تن مرغ صادر می شود که مقصد 3 میلیون تن آن کشورهای عراق، افغانستان و حوزه خلیج‌فارس است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان صادرات، با توجه به ایجاد زمینه افزایش تولید گوشت مرغ در کشور، فرصت خوبی برای کسب درآمد در بازارهای بین‌المللی است.

فاز دوم طرح توسعه مجتمع تولید مرغ مادر با 72 میلیارد ریال تسهیلات و 25 میلیارد ریال آورده بخش خصوصی در زمینی به مساحت 140 هکتار و زیر بنای 30 هزار متر مربع در شهرکرد راه اندازی شد.

با بهره برداری از این فاز، تولید این واحد از 75 هزار قطعه در هر دوره به 140 هزار قطعه، ظرفیت سالانه آن به 18 میلیون قطعه و اشتغالزایی آن نیز به 90 نفر افزایش پیدا کرد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار