رییس دانشکده طب سنتی علوم پزشکی ایران با انتقاد از مداخله برخی مدعیان طب اسلامی گفت: این طب علم حدیث نیاز دارد نه روایاتی که سندیت قطعی ندارند.

روشنک قدس ربیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه طب اسلامی کنونی به علت اینکه در طول تاریخ بارها و بار ها دست کاری شده به طور قطع قابل استناد نیست، اظهار کرد: این طب که احادیث موثق، منشاء اصلی آن است نیازمند اشراف کامل به علم حدیث و تشخیص احادیث صره از ناصره است نه اینکه عده ای با ادعای داشتن تجربه و تبهر آن را بهانه ای برای سود جویی هایشان قرار دهند. 

وی با تاکید بر اینکه باید سندیت احادیث در حوزه طب اسلامی محرز شود، تصریح کرد: در کنار این مهم باید تکلیف میزان تاثیر گزاری این طب نیز مشخص شود زیرا بیشتر موضوعات درمانی مطرح شده در آن مربوط به اقلیم آب و هوایی کشورهای عربی و حتی محدود به زاعقه و مزاج ببماری بوده که معصوم برای بهبود حالش توصیه ای خاص را برای آن فرد فرموده است ولی نمیتوان این را چه در طب اسلامی و چه سنتی به عنوان نسخه ای واحد برای همگان پیچید. 

طب اسلامی و سنتی تفکیک نیاز دارد 
رییس دانشکده طب سنتی علوم پزشکی ایران با انتقاد از اینکه خطا در تشخیص و تفکیک طب سنتی و طب اسلامی بهترین بستر برای سودجویی فرصت طلبان در این زمینه شده، افزود: طب سنتی برگرفته از تجربیات موثق است که در کشور مهمترین منابع آن کتاب شفای بوعلی سینا و نظایر آن است درحالیکه احادیث، سرمنشا طب اسلامی هستند. 

وی تصریح کرد: متاسفانه اکنون عدم تفکیک این دو مقوله کاملا جدا از هم از یک سو و رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها از سوی دیگر بازار داغ و پر منفعتی را برای بسیاری از عطاران مدعی هردو طب ایجاد کرده غال از آنکه تجویزهای اشتباهشان در بسیاری از موارد جان افراد زیادی را به خطر می‌اندازد. 

قدس با تاکید بر اینکه طب سنتی و طب مکمل باید مکمل هم شوند، اظهار داشت: طب سنتی نمی‌تواند در مواقع اورژانس نیاز بیماری را به آنتی بیوتیک تامین کند یا اگر فردی باید جراحی شود یا بیماری خاصی دارد در اینجا دیگر نمی توان صرفا به مزایای طب سنتی اکتفا کرد، موضوع مهمی که در موارد ذکر شده و نظایر آن به طور جدی نیازمند طب رایج یا همان طب رایج در بیمارستانها و مراکز درمانی است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روشنک قدس
۲۳:۱۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۵
خسته نباشی