این روزها افراد در مسیر ورزش بدنسازی تنها به دنبال زیبایی اندام هستند.

وارد باشگاه می شوم، همهمه جمعیت به گوش می رسد، هرکس به سمتی می دود، هالترها و دمبل ها بالا و پایین می روند، از دختر لاغر 40کیلو تا خانم مسنی که هن هن نفس هایش از دور شنیده می شود، همه و همه می خواهند تناسب اندام داشته باشند. آب کرفس را به زور قورت می دهند تا خوش اندام شوند. مرتب باشگاه عوض می کنند ، قیمت برنامه اصلا مهم نیست، تناسب اندام شرط است. بوی تخم مرغ و سیب زمینی فضای رختکن را پر کرده است در این میان صحبت از سوپ رژیمی و مبلغ 15 هزار تومان برای دستور هر سوپ به گوش می رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مینا دختر جوان 27 ساله می گوید: ماهانه 70 تا 600 هزار تومان هزینه کرده است ولی از بدنش راضی نیست چراکه هنوز شبیه فلان مدل اروپایی نشده است.

سیما خانم 47 ساله در مورد مشکلات این رشته ورزشی می گوید: در بدنسازی هرکس نظر خودش را دارد و انسان گیج می شود که کدام کار درست است. نامشخص بودن نرخ برنامه های مربیان از دیگر مسایلی است که نظارتی برآن وجود ندارد ن وجود نداردآ و حق العمل دریافتی برای یک برنامه از 15 تا 200 هزار تومان است.

نتایج بسیاری از تحقیقات، فوایدورزش در سلامت قلب و عروق , کاهش و تثبیت وزن بدن , ایجاد هماهنگی و نرمی اعضاء را ثابت کرده است.

بدن‌سازی از جمله ورزش هایی است که این روزها طرفداران زیادی دارد. در این ورزش، فرد بدن‌ساز با انجام تمرین‌های مختلف قدرتی و استقامتی بر روی عضلات خود، با تغذیه مناسب و استراحت کافی به ساخت بدنی حجیم و متناسب مبادرت می‌ورزد.

بدنسازی یا بدن نمایی

از فــوایــد این ورزش می توان ازدیاد قدرت عضلات، تناسب اندام، افزایش قدرت تارهای ماهیچه ای و استخوانی، افزایش سرعت و انعطاف پذیری بدن و اثرات کاربردی دیگری را نام برد.

ولی متاسفانه این روزها سلامت جسم جای خود را به زیبایی جسم داده است و چه بسا افرادی حاضرند برای زیبایی اندام، سلامت خود را به خطر بیاندازند و در این مسیر تنها به خوش اندامی می اندیشند و دوست دارند یک شبه ره صد ساله را بپیمایند.

برخی مربیان هم برای اینکه شاگردان خود را از دست ندهند و یا برای کسب اعتبار و ایجاد تغییرات سریع در فرد،راه های غیراصولی را پیشنهاد می دهند.

دکترای جامعه شناسی، معاون فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی گفت: توجه به بدن یکی از مسائلی است که در دوره صنعتی شدن و مدرن شدن جامعه اهمیت بیشتری پیدا کرده است بطوریکه ما شاخه های علوم انسانی جدیدی رابه عنوان حوزه بدن ومدیریت بدن شاهد هستیم.

بدنسازی یا بدن نمایی

رضا اسماعیلی با بیان اینکه این مساله به عنوان یکی از موضوعات محوری انسان شناسی امروز در دنیای مدرن صنعتی است، افزود: دستیابی به بدن مناسب و فهم فیزیک فرد در تعریف هویت فردی و اجتماعی فرد، موجب شده مقوله بدن اهمیت بالاتری پیدا کند و تبلور و تجلی این نیاز اجتماعی را در توجه به اوضاع بدن چه از لحاظ بدنسازی جسمی و تناسب اندام و چه از لحاظ وضعیت روحی و روانی که فرد با مشاهده تغییرات تصور مثبت تری نسبت به خود پیدا می کند، می توان مشاهده کرد.

وی با اشاره به جایگاه سیستم سرمایه داری گفت:در این حوزه، گسترش تفکرات سرمایه داری به دلیل ترویج الگوهای مصرف رانبایدنادیده بگیریم. در این سیستم مردم به این سمت سوق داده می شوند که به بدن جایگاه ویژه تری بدهند و از این لحاظ شاهد این موضوع هستیم که توجه به بدن، مدیریت بدن و تغییراتی که در بدن ایجاد می شود به عنوان یک موضوع مهم زندگی فردی و اجتماعی انسان امروز تبدیل شود.

اسماعیلی اظهار داشت: از نکات مثبت این رویداد می توان به افزایش تحرک و توجه بیشتر به مقوله سلامتی اشاره کرد و توجه صرف به جسم و نادیده گرفتن دیگر ابعاد وجودی از نکات منفی این رویداد است، در واقع فرد تمام توجه و سرمایه اش را معطوف به بدن کرده و بسیاری از هویت های اخلاقی، فکری، معنوی و فرهنگی خود را فراموش می کند.

وی در پاسخ به الگوقراردادن هنرمندان و ورزشکاران اروپایی برای رسیدن به ایده آل های جسمی افزود: نظام سرمایه داری برای فروش کالاهای خود و ایجاد نیازآفرینی الگوهای خاصی ارائه می کند و از بعد فیزیکی، بدنی مینیاتوری را به نمایش می گذارند که چه بسا آن فیزیک مینیاتوری موجب می شود بسیاری از دختران آمادگی جسمانی برای نقش های مادری را در آینده از دست بدهند و بسیاری از مواقع وقتی فرد نمی تواند به آن ایده آل ها دست یابد، دچار مشکلات جسمی و روحی می شود.

بدنسازی یا بدن نمایی

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان اصفهان گفت: روح سالم در بدن سالم است و اینکه افراد جامعه به ورزش روی بیاورند، اتفاق مبارکی است و اگر شخصی در کنار سلامت جسم به زیبایی اندام هم بیاندیشد، مشکلی وجود ندارد، ضمن اینکه سیاست های وزارت ورزش و جوانان هم در راستای همگانی کردن ورزش است.

حسین یارمحمدیان در رابطه با کنترل و نظارت بر باشگاه ها گفت: ما آمادگی برگزاری هر نوع جلسه در زمینه ساماندهی وضعیت باشگاه ها را داریم. وضعیت نسبت به گذشته بسیار بهتر شده ولی لازمه ساماندهی این امر هماهنگی میان دستگاه های ذیربط است.

وی درباره مشخص نبودن نرخ برنامه های بدنسازی افزود: ما مجری هستیم، تصمیم گیر نیستیم و هر دستورالعملی که از طرف فدراسیون بدنسازی و اداراه کل ورزش و جوانان به ما ابلاغ شود ما آمادگی اجرای آن را داریم.

یارمحمدیان در ارتباط با فروش مکمل ها گفت: توزیع، فروش و توصیه مکمل های مجاز و غیرمجاز به هر نحوی در باشگاه های ورزشی ممنوع می باشدو افراد با مشاهده هرگونه تخلف، به بازرسی اداره کل ورزش و جوانان گزارش دهند که آمادگی رسیدگی در این امر وجود دارد.

گزارش از آسیه دهباشی



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار