نگاه و خلاقیت ذهن نویسنده نسبت به موضوعات و وقایع، کلیدی‌ترین بخش در حوزه رمان‌نویسی عصر حاضر است.

محمدعلی قاسمی نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جریان رمان نویسی امروز در کشور گفت: خوانش رمان و داستان در ایران همواره با افت و خیز مواجه بوده و در حال حاضر جریان رمان نویسی تحت تاثیر شبکه‌های مجازی و بمباران اطلاعاتی حاصل از آن قرار گرفته و متاسفانه آن حرکتی که در دهه هفتاد شاهدش بودیم، با افت شدیدی مواجه شده است. در آن دهه چهره های سرشناسی در عرصه رمان نویسی و علی الخصوص رمان فارسی فعالیت داشتند که آثارشان تاثیرات بسزایی در کل جامعه داشت، چیزی که در دهه 80 و ابتدای دهه 90 دیگر شاهد آن نیستیم.
 
وی در بخش دیگری از این گفتگو پیرامون ویژگی‌ها و مولفه های یک رمان خوب تصریح کرد: از آنجایی که ذائقه ها متفاوت شده و سلیقه انسان هزاره سوم با دوره ماقبل خود تفاوت بسیاری پیدا کرده، این امر بستگی به ذائقه خواننده و انسان امروزی دارد و هرچه زاویه دید نویسنده نسبت به موضوعات و اتفاقات جهان پیرامون تازه‌تر، خلاقانه‌تر و آمیخته با آموزه‌های هنری باشد؛ مطمئنا کمک شایانی در پیشبرد اثر وی خواهد داشت. از این منظر کلیدی‌ترین بخش در حوزه رمان نویسی عصر حاضر نگاه تازه و خلاقیت ذهن نویسنده نسبت به موضوعات و وقایع است که البته در این زمینه نحوه توزیع و تبلیغ هم تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.  
 
این نویسنده در ادامه در رابطه با آثار خود در این حوزه اظهار داشت: بنده در حوزه رمان نویسی تا به امروز تنها دو اثر ارائه داده ام که یکی از آنها رمان «عزیز بومی» با موضوع جنگ است که از سوی انتشارات فاتحان منتشر و در دوازدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس برگزیده شد و همچنین رمان «هات» که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید و برگزیده چهاردهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس شد.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: گفتن این نکته را لازم می دانم که در حال حاضر به واسطه به هم ریختگی که در حوزه نشر مشاهده می‌شود، از ارائه دیگر آثار خود به دست چاپ خودداری کرده و در این مقطع زمانی به نوعی با یک سکوت و سکون مواجه هستم. آن هم به این دلیل که در وضع فعلی؛ جامعه نشر با معضلی دست به گریبان بوده و آن گروه گرایی‌های نا سالم است. نا سالم بودن آن هم به این علت است که متاسفانه در طیف های مختلف جریان ها و گروه هایی شکل گرفته‌اند که اگر نویسنده منتسب به آن گروه و جریان نباشد؛ نمی تواند اثرش را در بین ناشران برخوردار از برند عرضه کرده و ارائه دهد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار