در سال جاری تولید هزار 230 تن انار از باغات انار خراسان شمالی پیش بینی می شود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان به وقوع بارش های مناسب بهاری در سال جاری اشاره کرد و گفت : میزان افزایش تولید درمقایسه با سال گذشته 10 درصد پیش بینی می شود .

محمدعلی شریکیان میانگین عملکرد باغات انار در استان را 4ممیز 5 تن در هکتار عنوان کرد و افزود: شهرستان های جاجرم و اسفراین به ترتیب بیشترین سطح زیرکشت و تولید انار را به خود اختصاص داده اند .

وی اظهار کرد : در سال زراعی گذشته16 هزار نهال انار شامل ارقام یوسف خانی، ملس ساوه و درجزین خریداری وبین باغداران توزیع شده است.

شریکیان مهمترین آفات باغات انار استان را کرم گلوگاه عنوان و تصریح کرد : سم پاشی درباغات انارباعث ازبین رفتن حشرات مفید و طغیان سایرآفات به خصوص کنه ها می شود و بنابراین براي کنترل این آفت بایدمجموعه اي از روش هاي مبارزه رابه کارگرفت که اصطلاحاً به این روش مدیریت تلفیقی کنترل آفت گفته می شود.

وی گفت : در سال جاری در یکی از باغات شهرستان مانه وسملقان روش های کنترل کرم گلوگاه انار با استفاده ازمجموعه ای از روش ها شامل تله های شکار انبوه نوری و فرمونی ،حذف پرچم ها با برس های مخصوص و مبارزه بیولوژیکی اثرات مطلوبی در کنترل این آفت داشت .

شریکیان خاطر نشان کرد : رعایت فواصل کشت، استفاده از ارقام سازگار،هرس مناسب ،تغذیه بهینه ، شخم بین ردیف های درختان در پاییز، استفاده از ارقام مقاوم، کنترل علف های هرز، جمع آوری منظم میوه های آلوده روی درخت و ریخته شده در کف باغ اثرات بسیار مطلوب در کمیت وکیفیت تولید خواهد داشت.

گفتی است : سطح باغات انار در استان 422 هکتار است که هم اکنون 164هکتار غیر بارور و 258 هکتار بارور است .

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.