پاکسازی غوطه شرقی باعث از بین رفتن اشراف و دید تروریست‌ها بر این منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمزه بیرقدار سخنگوی نظامی گروهک جیش‌الاسلام در صفحه رسمی خود با اعتراف به عقب‌نشینی‌های صورت گرفته در غوطه شرقی در محورهای تل‌صوان و تل کردی، نبردها را سخت و شدید ارزبابی کرد و از اینکه در این شرایط همچنان فشارها بر این گروهک زیاد است، انتقاد کرد. وی مدعی است که در این حمله ارتش سوریه و نیروهای دیگر در حال عمل هستند، در حالی که بر اساس اطلاعات موثق نیروهای متحد فقط حالت مستشاری داشته و در نبردها حضور ندارند.

تنگ‌تر شدن عرصه بر تروریست‌ها در غوطه شرقی

اهمیت تل‌صوان و تل کردی

پاکسازی این دو منطقه باعث خواهد شد تا اشراف و دید تروریست‌ها بر مناطق وسیعی از غوطه شرقی و همچنین عدرا از بین برود. حضور تروریست‌ها در تل کردی باعث شده بود تا آنها بتوانند بخش‌هایی از شمال غوطه را در تیررس خود داشته باشند، اما با پیشروی‌های صورت گرفته باید گفت آنها چاره‌ای جز ترک منطقه به نفع ارتش و نیروهای دفاع ملی ندارند.

بیرقدار از سیاست زمین سوخته ارتش می‌گوید، اما نمی‌نویسد که حضور آنها و جنگ علیه دولت مرکزی باعث شده تا همه زیرساخت‌های سوریه که در مدت چند دهه تدارک شده بود همه یک‌جا و در عرض چند سال از بین برود. او نمی‌نویسد که چرا باید ده‌ها هزار نفر را به‌عنوان سپر انسانی در دوما و دیگر مناطق در اشغال نگه‌داری کرده و با ساخت زندان‌های متعدد و با دلارهای سعودی علیه مردم به جنگ برخیزند.

به‌زودی شاهد تخلیه دوما هم خواهیم بود و اتوبوس‌های سبزرنگ مخصوص این کار در گوشه کنار این منطقه ویران شده به‌خط خواهند شد تا آنها را به ادلب منتقل کنند. حضور هزاران تروریست‌ تمامیت‌خواه در منطقه کوچکی مانند ادلب چنان چگالی تروریست‌ها در این منطقه را بالا خواهد برد که انتظار هر اقدامی از آنها می‌رود.

تنگ‌تر شدن عرصه بر تروریست‌ها در غوطه شرقی

در حالی که گروهک کوچکی مانند جندالاقصی می‌خواست در چند روستا و شهرک خلافت مخصوص به‌خود را راه بیندازد و هم‌اکنون هم جبهه‌النصره در مناطق متعدد خلافتش را راه انداخته و امیرالمنافقین دارد، بویضانی و سرکرده‌های اشرار‌الشام هم بدشان نمی‌آید که چنین عنوانی داشته باشند. تا زمانی علوش زنده بود، حاضر نبود زیر بیرق کسی برود، اما باید دید که حمزه بیرقدار چگونه برای بویضانی بیرقداری خواهد کرد.

یادمان باشد آنچه امروز در غوطه شرقی می‌بینیم از تلاش‌های نیروهای فاطمیون و رزمنده‌های حزب‌الله است که این منطقه به خون آنان رنگین است. فاطمیون نخستین نیروهایی بودند که به منطقه اعزام شدند و بچه‌های حزب‌الله و پس از آن هم عراقی‌ها وارد منطقه شدند و وجب به‌ وجب برای عقب راندن تفکیری‌ها جنگیدند. 

تنگ‌تر شدن عرصه بر تروریست‌ها در غوطه شرقی

نقشه عملیات میدانی نشان می‌دهد که ارتش سوریه با یک پیشروی سیستماتیک به دنبال فتح "دوما" در غوطه دمشق بوده که این پیروزی هم جیش‌الاسلام را در تنگنا قرار می‌دهد. فاصله ارتش سوریه با "دوما" کمتر از دو کیلومتر است.  همچنین در حومه غربی "حلب" هم ارتش سوریه موفقیت‌هایی را به دست آورده است. فرماندهی ارتش سوریه به طور رسمی اعلام کرد کنترل کامل محله‌ای به نام "فرافره" را به دست گرفته است. این محله در منطقه قدیمی شهر "حلب" است و جزو نواحی غربی شهر نیز تلقی می‌شود که همگی تحت کنترل تکفیری‌ها  قرار دارد. 

جیش‌الاسلام به هلاکت دو تن از سرکرده‌هایش در نبردهای حلب نیز اقرار کرده است. تقریبا همه گروهک‌ها تلفات سنگینی داده‌اند و به‌نظر می‌رسد که رسما در حال فرار هستند.

برخی منابع سوری خبر از تصرف شهرك ريحان در غوطه شرقی توسط ارتش سوریه می‌دهند. اگر ريحان تثبيت شود آخرين خط دفاعی محور شرقی دوما از بين خواهد رفت.

پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در "طلیسه"(ریف حماء)، ریحان (غوطه دمشق) و ... باعث شده تا مجدداً آمریکا به فکر توافق آتش‌بس با سوریه بیفتد. البته به موارد مذکور باید پیشروی‌ها در "مخیم حندرات" را هم اضافه کرد که در 48 ساعت اخیر بین نیروهای سوری و تکفیری‌ها دست به دست شده است. 

ارتش سوریه در منطقه غوطه شرقی سیاست کمین و هدف قرار دادن از دور دست تروریست‌ها را در پیش گرفته و در آخرین درگیری تاکنون بیش از یکصد تروریست به هلاکت رسیده‌اند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار