رمضان بشردوست تنها عضو مجلس بود که به این توافقنامه رای منفی داد.
توافقنامه سهجانبه بندر ترانزیتی چابهار، با حضور روسای جمهور افغانستان – ایران و نخستوزیر هند به تاریخ ۳ جوزا سال جاری در تهران به امضا رسید.
کارشناسان میگویند که افغانستان یک کشور کاملا وارداتی و محاط به خشکه است و انتقال اموال تجاری با استفاده از راه آبی و دریا، می تواند هزینه انتقال اموال را کاهش دهد و زمینه سرمایه گذاری در کشور را نیز افزایش دهد.
از این رو، چابهار به دلیل نزدیکی با افغانستان و نقطه اتصال کشور به آبهای آزاد و تعرفه پایین هزینه های بارگیری، نگهداری، صادرات و واردات کالاها مورد توجه مقامات، تجار و بازرگانان داخلی و خارجی قرار گرفته است.
از سویی هم این بندر، به دلیل شرایط آب و هوایی اش قادر است در تمامی طول سال امكان انتقال كالا به آسیای میانه را فراهم کند.
در کنار آن، یك شاهراه عمده كه چابهار را به شاهراه قندهار ـ هرات متصل میكند، دو طرح ریلی نیز در دست اجرا قرار دارد که نخستین خط آهن كه هندی ها ساختِ آن را برعهده دارند بندر چابهار را به منطقه حاجیگک، متصل خواهد كرد. خط دوم كه ایرانی ها سرگرم ساخت آن هستند، شهر هرات را به مشهد ایران متصل و از آن جا به سمت تركیه ادامه خواهد یافت.
با توجه به اینکه نیمی از نفت مورد نیاز کشور از ایران تأمین می شود و راه های فعلی انتقال آن، مقرون به صرفه نیست و با استفاده از راه های ریلی چابهار می توان به دیگر اهمیت آن برای اتصال اقتصاد کشور به اقیانوس را برجسته سازد.
آوا نوشت: از سوی دیگر گفته می شود که استفاده از چابهار، وابستگی افغانستان به مسیر پاکستان را از بین میبرد.
انتهای پیام/