میشل عون در برابر پارلمان لبنان کلیات برنامه کاری خود را ارائه کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از العالم ، «میشل عون» به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور لبنان سوگند یاد کرد. وی سپس در برابر نمایندگان پارلمان لبنان به سخنرانی و ارائه کلیات برنامه کاری خود پرداخت.

میشل عون گفت: سوگندنامه ای که در قانون اساسی آمده است حاوی همه مسائل اساسی و تعهدات رئیس جمهور در برابر کشور است. کسی که امروز با شما سخن می گوید رئیس جمهوری است که شما به آن اعتماد کردید تا مسئولیت اول را در دولت به دست بگیرد. او کسی است که دارای تاریخ مبارزاتی طولانی است و هیچگاه از مسئولیتهای ملی خود شانه خالی نکرده است، چه در آن زمان که در ارتش حضور داشت و چه در حال حاضر که وظیفهای را بر اساس قانوناساسی و خواست مردم بر عهده گرفته است.

وی افزود: این، رئیس جمهوری است که در زمانی سخت به ریاست رسیده و انتظارات زیادی از او می رود و از او ابراز همدردی خواسته نمی شود بلکه از او تامین ثباتی خواسته می شود که لبنانی ها در سایه آن زندگی کنند و مجبور نشوند برای رسیدن به آرزوهایشان بار سفر بر بندند. نخستین گام در ایجاد آرامش مورد نظر، ثبات سیاسی است که به جز با احترام گذاشتن به قانون اساسی و قوانین و از مسیر مشارکت ملی که اصل و ریشه نظام ماست،  امکان پذیر نیست. در همین راستا بر ضرورت اجرای سند وفاق ملی تاکید میکنم. این سند باید به طور کامل و بدون اعمال گزینش، اجرایی شود و با توافق ملی به روز و مدرن گردد. اجرای بندهای این سند به صورت جدا جدا امکان پذیر نیست. یکتایی لبنان به داشتن جامعه ای متکثر و متوازن است. بنابراین باید براساس قانون اساسی رفتار کنیم. باید قانون انتخابات جدید را که عدالت را در انتخابها تضمین کند، پیش از رسیدن موعد انتخابات آینده تدوین کنیم.

عون تصریح کرد نخستین پایه امنیت ملی، وحدت ملی است. همه میدانیم که خطراتی بزرگ ما را مورد هجوم قرار داده اند که باید با وحدت، پذیرش یکدیگر و قبول نظر و اعتقاد دیگری (رقیبان) با آنها مقابله کنیم. این گونه میتوانیم قدرت خود را حفظ کنیم و خلل هایی را که سموم فتنه از آن به جامعه رخنه می کنند و موجب تفرقه و تنش می شوند، ببندیم.

رئیس جمهور جدید لبنان خاطرنشان کرد لبنان میان میدان مین در حرکت است و آتش های شعله ور منطقه در کنار آن زبانه می کشند. مقابله با انتقال هرگونه شرارت به لبنان باید در اولویت باشد. بنابراین باید کشور را از درگیری و تنش های خارجی دور نگه داریم و به میثاق اتحادیه عرب به ویژه ماده هشتم آن پایبند باشیم. باید سیاست خارجه مستقلی را که به نفع لبنان باشد و به قوانین بین المللی احترام میگذارد، برگزینیم تا کشورمان در صلح و ثبات حفظ شود.

میشل عون افزود: ما از هیچ تلاش و مقاومتی برای آزادسازی اراضی اشغالی کشورمان دریغ نمی کنیم و لبنان را از گزند دشمنی که هنوز به خاک و آب و ثروت های ما چشم طمع دارد دور نگه می داریم.

وی در خصوص مبارزه با تروریسم نیز گفت: با تروریسم به شیوه پیشگیرانه مقابله می کنیم و بازدارندگی و مقابله را در صدر امور قرار می دهیم تا بر آن به صورت کامل پیروز شویم.

عون در خصوص آوارگان سوری نیز خاطرنشان کرد ما همچنین باید مسئله آوارگان سوریه را با آماده کردن فضا برای بازگشت سریع آنها فراهم کنیم. تلاش می کنیم تا اردوگاه ها و محل استقرار آوارگان به اماکن امنیتی تبدیل نشوند. این موارد را با همکاری با دولتها و نهادهای مربوط و هماهنگی با سازمان ملل انجام خواهیم داد. تاکید می کنیم که حل بحران سوریه بدون تضمین بازگشت آوارگان بی معناست.

وی در مورد فلسطینیان هم گفت: ما همیشه طرفدار حق بازگشت و اجرای آن بوده ایم.

عون افزود: رسیدن به ثبات امنیتی بدون هماهنگی میان نهادهای امنیتی و دستگاه قضا امکان ندارد. این دو نهاد به یکدیگر مرتبط هستند و باید آنها را از وابستگی های سیاسی دور نگه داریم.  مسئله نوسازی و تقویت و تجهیز ارتش در اولویت ماست تا ارتش بتواند در برابر هرگونه تعرض به کشور مقابله کند و از خاک و استقلال و حاکمیت لبنان دفاع کند.

رئیس جهور لبنان تصریح کرد اوضاع اجتماعی، اقتصادی، مالی، توسعه ای، آموزشی و تربیتی لبنان دچار بحران های پی در پی بوده اند که از مسایل داخلی و خارجی نشأت گرفته است. اگر مسائل خارجی بر ما فشار وارد می کند و ما قادر به مقابله با آن نیستیم، پس باید با علل داخلی مقابله کنیم و اوضاع را تغییر دهیم که اصلاح اقتصادی مبتنی بر همکاری و هماهنگی بین وزارتخانه ها مهمترین مسئله در این خصوص است. ما نمی توانیم بدون داشتن برنامه جامع اقتصادی مبتنی بر طرح های بخشی، پیش برویم. حکومت، بدون برنامه پابرجا و  بدون جامعه مدنی پایدار نمی ماند.

میشل عون همچنین گفت: سرمایه گذاری در طرح های تولیدی، حجم اقتصاد آزاد را بالا می برد. مشارکت بخش خصوصی و سود بردن مردم همراه با رویکرد هدفمند و مدرن مالی امکان پذیر است. سرمایه گذاری بر بخش نیروی انسانی باید با توجه بیشتر بر بخش آموزش و پرورش صورت گیرد زیرا این کار سهم زیادی در تربیت نسل آینده دارد. نسلی که آینده لبنان به آنها بستگی دارد. از همه لبنانی های خارج از کشور می خواهیم که پیام و ارزشهای لبنان را در جهان گسترش دهند. لبنانی های داخل هم حق دارند که در فضایی سالم و طبیعی زندگی کنند.

وی همچنین گفت: مدیریت غیرمتمرکز همراه با انعطاف برای تامین نیاز مردم و خدمت رسانی به آنها ضروری است. این اصلاحات اجتماعی و اقتصادی نمیتوانند به جز با ایجاد نظامی شفاف و قانونمند و بدور از فساد اجرایی شوند. باید شورایی برای مبارزه با فساد و فعال سازی نهادهای نظارتی ایجاد کنیم. مهمتر از آن، اعتماد لبنانی ها به یکدیگر و به حکومتشان است. آنها باید رئیس جمهور را لنگر ثبات و اطمینان بدانند.

وی در پایان گفت: امیدوارم برهه ریاست جمهوری من، دوران جهش و شکوفایی لبنان در زمینه های مختلف از جمله وفاق ملی، ایجاد نهضتی اقتصادی و سالم سازی دستگاه قضا و عدالت باشد تا همه گروهها و جریانها به آینده امیدوار باشند. شاید ما در رسیدن به رؤیاهای مان تاخیر داشته ایم اما تلاش کرده ایم و در این راه شهدا و مجروحانی تقدیم کرده ایم. من اطمینان دارم که همه لبنانی ها می دانند که مسیر، سخت و طولانی است و این ملت در این راه عزم و اراده قوی دارند.





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار