یکی از راه های قوت بخشیدن به انگیزه انسان ترسیم دورنمایی امید بخش از آن کار است.

گیتی خامنه: انسان ها برای آن که کاری را با رغبت انجام دهند نیازمند به انگیزه اند.گیتی خامنه مجری تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص چگونگی ترغیب کودکان به کتاب خوانی اظهار داشت: انسان ها برای آن که کاری را با رغبت انجام دهند، نیازمند داشتن انگیزه هستند. یکی از راه های قوت بخشیدن به انگیزه های انسان، ترسیم دورنمایی امید بخش از انجام آن کار است؛ یعنی اگر  کسی یقین داشته باشند از کاری که انجام می دهند، بهره درخوری خواهد برد، شاید بدون نیاز به ترغیب و تشویق  دیگران، با رغبت به انجام آن کار همت کند.

وی ادامه داد: اما زمانی که دورنمای زیبا و در خور اعتنایی در کار نباشد، افرادی که خودانگیخته نیستند، به ندرت به انجام آن کار مبادرت می کنند. کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آن ها حتی گاه بیشتر از بزرگسالان، نیازمند به تجسم نتایج ارزشمند و لذت بخش هر اشتغالی هستند و کسی که می تواند این آینده امید بخش را برای آنان ترسیم کرده و به آن ها هدیه کند، ما ، والدین یا اولیای تربیتی و‌متولیان امور فرهنگی هستند.  

این مجری تصریح کرد: کتاب خوانی که جامعه ما به این میزان به جهت آمار پایین آن، از جهات مختلف صدمه می بیند و رنج می برد ، هم مشمول همین قانون است. اگر کودک بداند که مطالعه برایش مفید است، در های جدیدی را به رویش می گشاید، و حظ فراوانی را عاید او‌ میکند و از بسیاری خطرات احتمالی مصونش می دارد،و کتاب خواهد خواند.

خامنه عنوان کرد: بچه ها باید به این فهم برسند که آگاهی و مطالعه ، به شیوه های گوناگون دنیایشان را دگرگون خواهد کرد. چون کتاب خوانی این توان را به  انسان می بخشد که بدون نیاز به حضور فیزیکی،  در زمان ها و‌ مکان های متفاوت زیست کند، شیوه های مختلف زندگی را تجربه کند و پر و‌پیمان و زیبا زندگی کند.

 وی اظهار داشت: کودک  کسب تجربیات جدید را خوش می دارد و‌ نیازمند هیجان جویی و‌کشف تازه هاست و کتاب  این همه را ممکن می کند و در سفر به عالم خیال و مرزهای دور، محال و ناممکن با او همسفر خواهد شد.

این مجری ، نویسنده و‌کارگردان، گفت: البته آنچه مد نظر من  است، تنها وفاداری صرف به شیوه های سنتی  مطالعه نیست، امروزه کتاب های الکتریکی ، و‌کسب آگاهی از طرق متفاوت ، اگر با شیوه درست انجام شود ، هم ، به خوبی نقش آگاهی دهنده مطالعه را ایفا می کند.

خامنه در خصوص میزان مطالعه شخصی خودش اظهار داشت: من تقریبا هر شب حدود یکی دو ساعت مطالعه دارم و به مطالعه مقولات روان شناسی و فلسفی و‌ادبی می پردازم. سهم مشخص شبانه من در این زمینه گوش دادن به سخنرانی های اساتید در این حوزه ها و استفاده از کتاب های الکترو نیک، به شکل منظم است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار