ساخت هرگونه سازه ثابت و دائمی در موقعیت مواکب شهرستان ها در شلمچه و مسیرهای منتهی به مرز ممنوع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارونددرجمع خبرنگاران  با انتقاد از نبود هماهنگی میان فرمانداری ها و مواکب در توجیه آنان در نوع و نحوه برپایی مواکب در ایام اربعین حسینی، گفت:تصوری که فرمانداری ها از واگذاری زمین در شلمچه برای برپایی مواکب دارند، اشتباه است چرا که تصور آنها بر این است که زمین ها تعلق به آنها دارد و می توانند هر نوع ساخت و سازی ولو ثابت در آن موقعیت ها داشته باشند، در حالی که چنین امکانی وجود ندارد چرا که زمین ها مربوط به سرمایه گذار است که فعلا به طور موقت در اختیار آنها قرار داده شده است.

اسماعیل زمانی  با انتقاد از برخی ساخت و سازهای بدون هماهنگی در موقعیت مواکب شهرستان ها در منطقه شلمچه افزود:این سازه ها در حریم جاده قرار دارد ضمن آنکه سازمان منطقه آزاد اروند برای این منطقه طرح جامع منطقه آزاد و طرح زیارتی در دست انجام دارد.

وی با بیان اینکه برای مرز شلمچه در وهله نخست مسیر ترانزیتی تعریف شده بود و سپس مرز زیارتی نیز به آن افزوده شد، گفت:سالانه جمعیت زیادی برای سفر به عتبات عالیات به ویژه اربعین حسینی، مرز شلمچه را برای تردد انتخاب می کنند که برای آن به طرح زیارتی همراه با انجام ساخت و سازهای دائمی و فراهم سازی امکانات رفاهی مناسب و بهینه برای زائران نیاز است که در زمان حاضر نیز این موضوع در حال پیگیری و انجام است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه حدود 15 سال ایام اربعین در فصل گرما خواهد بود، افزود:ضرورت تعریف و ایجاد فضاهای ثابت برای زائران در قالب طرح زیارتی الزامیست که برای آن در دل طرح جامع به طور قطع پیش بینی های لازم انجام می شود.

زمانی  با تاکید دوباره بر منع ساخت و سازهای ثابت در موقعیت های فعلی مواکب شهرستان ها در منطقه شلمچه گفت:پس از اتمام آئین اربعین تمامی مواکب جمع آوری می شوند و اگر سازه ای باقی بماند و جمع آوری نشود، این سازمان آن را جمع آوری می کند، چرا که حفاظت از زمین های منطقه آزاد اروند وظیفه ذاتی و قانونی است که به عهده این سازمان قرار داده شده است.

وی افزود: با وجود تذکرات فراوان به فرمانداری ها در راستای توجیه هیات های مذهبی در نحوه و شکل برپایی مواکب در موقعیت های تعریف شده، تمامی ساخت و سازهای ثابتی که در این موقعیت ها انجام شده پس از اتمام اربعین تخریب می شوند و بار دیگر از فرمانداری ها می خواهیم تا ضمن آگاهی بخشی به هیات های مذهبی از هزینه اعتباراتی که در تعریف موقعیت های لحاظ نشده، مانع از انجام این کار شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروندگفت: پس از تهیه طرح جامع منطقه آزاد اروند، جانمایی در قالب طرح زیارتی نیز تهیه می شود و مردم می تواند در بخش تعیین شده نسبت به ایجاد مواکب ثابت اقدام کند اما در زمان حاضر از مردم می خواهیم تا هیچ هزینه ای را به طور دائمی در این موقعیت ها صرف نکنند چرا که با اجرایی شدن طرح جامع منطقه آزاد اروند تمامی این هزینه کردها حیف و میل می شود.

مرزهای شلمچه و چزابه در استان خوزستان و مرز مهران در استان ایلام از مبادی تردد زائران اربعین هستند.سال گذشته 747 هزار و 435 زائر از مرز شلمچه برای زیارت عتبات عالیات و حضور در مراسم اربعین در کربلا سفر کردند.

به گفته فرماندار ویژه خرمشهر، پیش بینی می شود در ایام اربعین حسینی امسال بیش از یک میلیون زائر از مرز شلمچه به عتبات عالیات و حرم امام حسین (ع) مشرف شوند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.