ساری؛

ثبت ملی 2 اثر تاریخی مازندران

دو اثر تاریخی مازندران در فهرست آثار ملی کشور جای گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: با دستور معاون رئیس جمهور به استاندار، عمارت دخانیات کلاردشت و خانه بهرامی آمل به ترتیب با شماره ثبت 31565 و 31547در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه عمارت دخانیات مربوط به دوره پهلوی اول است و بیش از 100 سال قدمت دارد افزود: تزیینات، مصالح داخلی و خارجی بکار رفته در این بنا از سیمان ، گچ ،سنگ و آجر است.

مدیرکل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: اثر تاریخی ، فرهنگی عمارت دخانیات کلاردشت در دو طبقه به ابعاد 57/26 طول و عرض 13 متر با پوشش بام شیروانی و پلان مستطیل شکل ساخته شده است.

بزرگ نیا از خانه های قاجاری به عنوان یکی از ارزنده ترین نمونه ها از میان بناهای تاریخی موجود در استان مازندران یاد کرد و گفت: مازندران با توجه به اقلیم، خانه های برونگرا دارد و مصالح مورد استفاده در اثر مصالح بومی چوب و گل است.

وی افزود:خانه بهرامی بر روی سکویی مرتفع ساخته شده و راه ارتباط حیاط با داخل ساختمان از طریق 8 پلکان دو طرفه است سقف ها تماما چوبی و دارای تزئیناتی شامل نقاشی های زیبایی در زیر سقف مشابه نقوش سقانفارهای مازندران با موتیف های هندسی، گیاهی، جانوری و انسانی است.

وی گفت:هرگونه دخل ،تصرف یا اقدام وعملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این بنا شود برابر ماده 558تا 569 قانون اساسی مجازات تعزیرات و مجازات بازدارنده جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا کنون 670 اثر تاریخی فرهنگی ، 17 اثر طبیعی و 47 اثر معنوی در مازندران به ثبت ملی رسید.افزود: مرمت و بازسازی این اثر فرهنگی و تاریخی با تایید و نظارت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار