نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای خط انتقال آب زاینده رود به کاشان با ظرفیت 1100 لیتر آب در ثانیه گفت: تکمیل این طرح افزون بر 220 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید جواد ساداتی نژاد در آئین آغاز عملیات اجرایی طرح بزرگ آبرسانی به 9 روستای کاشان، اظهار کرد: هنوز ایستگاه پمپاژ و دهانه آبگیر طرح انتقال آب زاینده رود به کاشان تکمیل نشده و به علت کمبود اعتبار نمی توانیم تا پایان سال به حد نهایی آن برسیم.
نماینده مردم شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل یادآور شد: در این که تونل گلاب به سامانه دوم تامین آب اصفهان تبدیل شده، حرفی نیست اما طرح انتقال آب زاینده رود به کاشان به علت اجرا نشدن ایستگاه پمپاژ و دهانه آبگیر از 1100 لیتر آب در ثانیه بی بهره شده است.
وی گفت: انتقال آب تونل گلاب به اصفهان با 17 کیلومتر خط انتقال با اعتبار استانی اجرا شده است در حالی که این طرح اعتبار ردیف ملی داشته است.
ساداتی نژاد تاکید کرد: تونل گلاب برای مردم کل استان اصفهان است و ایراد نیست که آب آن به اصفهان انتقال می یابد اما زمانی که اعتبار، ملی نیست از اعتبارهای استانی نیز برای کاشان هزینه شود.
وی تصریح کرد: نباید کمبود اعتبار برای اجرای طرح در کاشان را منوط به اعتبار ملی کنیم در حالی که آبرسانی به اصفهان با اعتبار استانی انجام شود.
وی همچنین ارزش لوله گذاری طرح انتقال آب زاینده رود به کاشان را هشت هزار میلیارد ریال بیان کرد و گفت: نگهداری این لوله ها در زیر خاک با چالش مواجه است و اگر سیل در این منطقه جریان پیداکند، لوله ها از بین می رود.
نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل، یک ردیف خاص اعتبار برای تامین و نگهداری این طرح که سرمایه بزرگی برای منطقه است را خواستار شد.
وی با بیان اینکه از 40 سال گذشته تاکنون متوسط بارندگی در منطقه کاشان 13 سانتیمتر بوده است، گفت: این رقم در سه سال گذشته با شش سانتیمتر کاهش به هفت سانتی متر کاهش یافته است.
وی ادامه داد: با احتساب این رقم وضعیت آب در کاشان بحرانی و حیات این منطقه وابسته به آب است.
ساداتی نژاد هم چنین با بیان این که در کاشان 500 هزار دستگاه کولر آبی وجود دارد، افزود: این کولرها حدود 600 لیتر آب در ثانیه در چهار ماه گرم سال، تبخیر می کنند.
به گفته وی این رقم بیش از 50 درصد از انتقال آب زاینده رود به کاشان (1100 لیتر در ثانیه) است.
وی خواستار تغییر سیستم سرمایشی در منطقه کاشان شد و تصریح کرد: باید تعرفه برق در این منطقه تغییر کند، یعنی برق را در منطقه کاشان به پای آب ذبح کنیم.
مجمتع آبرسانی مشهداردهال شامل آبرسانی به 9 روستای بارکرسف، غیاث آباد، علی آباد، اردهال، اسحاق آباد، علوی، حسنارود، نشلج، چنار است.
برای این طرح که دارای 42 کیلومتر خط انتقال و سه مخزن با حجم 900 مترمعکب آب است، 143 میلیارد از صندوق توسعه ملی هزینه می شود.
منابع تامین آب این مجتمع در حال حاضر 6 چشمه با آبدهی یک و نیم لیتر در ثانیه، چهارحلقه چاه با آبدهی 9 و نیم لیتر در ثانیه، و دو رشته قنات با آبدهی یک و نیم لیتر در ثانیه است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.