کارگاه آموزش زنبور داران خراسان رضوی با حضور زنبورداران این استان و با رویکرد پرورش ژله رویال در مشهد برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا کوهی، تولید کننده ژله رویال از شهرستان اردستان، مدرس این دوره آموزشی دو روزه بود.

کوهی با اشاره به خواص ژله رویال گفت: این ماده ژلاتینی سفید رنگ مایل به زرد روشن، بسیار مغذی و نیروبخش است و از گذشته های دور به عنوان اکسیر جوانی و مایه حیات در طب باستان استفاده می‌شده است.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از این، ابزار و تجهیزات تولید این محصول در کشورمان وجود نداشت، گفت: علاوه بر ابداع روش تولید صنعتی ژل رویال، ابزار و فناوری مورد نیاز تولید آن در کشور طراحی و ساخته شد .

این پرورش دهنده زنبور عسل افزود: به دلیل اینکه تولید این ژل، سخت، وقت گیر، طاقت فرسا و با بازدهی کم بود فقط تعداد کمی از زنبورداران به تولید این محصول تمایل داشتند که با ابداع روش تولید علمی و صنعتی ژل رویال تعداد بیشتری از زنبورداران برای افزایش تولید این محصول ارزشمند اعلام همکاری کرده اند.

کوهی، با اشاره به اینکه تا قبل از ابداع این روش میانگین تولید ژل رویال سالانه چهار کیلوگرم بود و در حال حاضر به 10کیلوگرم درسال رسیده است، افزود: پیش بینی می‌شود تا سه سال آینده این محصول ارزشمند علاوه بر تأمین نیاز داخلی به خارج از کشور هم صادر شود.

ژل رویال به عنوان مکملی دارویی، دارای خواص ضد سرطانی است و برای درمان تصلب شرائین، کاهش کلسترول و قند خون و تنظیم فشار خون مفید است.

ژله رویال که به آن درفارسی شاهنگبین نیز می گویند، ماده ای است که به وسیله یک جفت غده مغزی زنبوران کارگر پرستار درسنین 2 تا 12روزگی ترشح شده ومورد استفاده ملکه درتمام طول عمر و نوزادان زنبور درمراحل اولیه رشد قرارمی گیرد.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.