دبیر علمی کنگره بین‌المللی بیماری‌های گوارش و کبد ایران گفت: قانون علمی وزارتخانه این است که در کنگره هر سال مباحث علمی به روز شود و ما سعی کرده‌ایم این دانش را با توجه به وضعیت داخلی کشور بومی‌سازی کرده و تطبیق دهیم.

بومی‌سازی مباحث علمی/ لزوم توجه به وضعیت داخلی بیماری‌های کشور
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد مهدی میرناصری دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی بیماری‌های گوارش و کبد ایران در نشست خبری گفت: این انجمن گوارش سالی یک بار برگزار می‌شود، 2 سمپوزیوم دارویی در زمینه بحث تولید داروهای جدید و 3 کارگاه آموزش پزشکان در کنار این انجمن برگزار می‌شود.

میرناصری گفت: 125 مقاله دریافت کرده‌ایم که 118 عدد از آنها قابل داوری همچنین 96 مقاله پذیرفته شده در 2 روز کنگره نمایش داده می‌شود.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی بیماری‌های گوارش و کبد ایران ادامه داد: هر سال 3 پزشک برتر گوارش در این کنگره تقدیر می‌شوند که امسال نیز در زمینه تحقیق و پژوهش از دکتر محمدرضا زالی از دانشگاه شهید بهشتی، در زمینه خدمات بیماری از دکتر رحیم آقازاده از دانشگاه شهید بهشتی و در زمینه آموزش از دکتر ناصر ابراهیمی دریانی از دانشگاه تهران تقدیر به‌عمل می‌آید.

میرناصری افتتاحیه این کنگره را چهارشنبه دانست و گفت: 18 مهمان خارجی در کنگره ما حضور دارند که این 18 میهمان از برترین‌های رشته خود هستند. 

وی گفت: سه‌شنبه، بازآموزی مدون برای متخصصین داخلی برگزار می‌شود که دارای 8 امتیاز مدون است. 

در ادامه این مراسم اکرم پورشمس دبیر علمی بیان کرد: تمام مباحث مرتبط با گوارش و کبد را سالیانه در این کنگره به روز می کنیم و همواره نگاهی برای بومی سازی و به حوزه بیماری های شایع در کشور داریم که 70 درصد مباحث در خصوص در خصوص کبد و 30 درصد در خصوص دستگاه گوارش است.

پور شمس بیان کرد: امسال دو مبحث به غیر از بیماری ها در کنگره اولویت دارند. مبحث استفاده از مواد افیونی و کمبود ویتامین Dدر ایجاد بیماری های گوارشی مورد برسی قرار می گیرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار داشت: علل ایجاد بیماری های گوارش و کبد، برنامه های وزارت بهداشت، به روز رسانی نحوه درمان بیماری ها، هپاتیت B وC، بیماری های عروقی و کبد، کبد چرب، استفاده از تجویزهای بی رویه و کنترل شده گیاهی، بیماری پانکراس، نحوه کنترل سرطان معده و سایر موارد مورد بررسی قرار می گیرد. که درپایان از سه مقاله برتر تقدیر می شود.

پورشمس اظهار داشت: ریفلاکس معده یک بیماری ایت که علائم بالینی آن می تواند در افراد متعدد باشد اما شایع ترین علائم آن سوزش سر دل است یا احساس ترشی یا تلخی داخل قفسه سینه یا تهوع بعد از غذا و سایر علائم دیگر وجود دارد که در برخی افراد با قلب درد اشتباه گرفته می شود.

وی بیان کرد: ریفلاکس بیماری شایعی است که حدود 10 درصد جمعیت به طور مرتب این علائم را تجربه می کنند. این بیماری زمانی خطرناک است که بیش از یک یا دوبار در هفته تکرار شود. چیزی که تمام بیماران باید بدانند یکسری از شرایط ریفلاکس را تشدید می کند، همچتین برخی داروها علائم این بیماری را کنترل می کنند. استرس و اضطراب، قهوه و نسکافه چای زیاد موجب تشدید ان می شود، همچنین اضافه وزن و خوابیدن با شکم پر و سیگار موجب تشدید آن می شود.

پورشمس عنوان کرد: بیماری شایع دیگر که به طرز زندگی فرد و استرس ها بستگی دارد سندروم روده تحریک پذیر است که بین 10 تا 20 درصد جمعیت این بیماری را تجربه می کنند.  که به صورت دل درد، یبوست، اسهال و مدفوع سفت ایجاد می شود. 

وی افزود: بحث استرس در مدیریت ریفلاکس و سندروم روده تحریک پذیر یک بحث کارشناسانه است که نیاز به مدیریت دارد.

در ادامه این کنگره همایون واحدی فوق تخصص گوارش در خصوص بیماری التهاب روده بیان کرد: این بیماری در گذشته نیز شایع بوده اما امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی مردم رو به افزایش است. از هر 100 هزار نفر، حداقل 40 نفر به التهاب روده مبتلا هستند، که پیشبینی می شود که میزان آن دو برابر این میزان باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: افزایش التهاب روده موجب افزایش عوارض ناشی از آن در نتیجه، موجب افزایش مصرف دارو و هزینه ها می شود. درمان موثر این بیماری می تواند از ناتوانی بیمار، بستری شدن، جراحی ها و افزایش هزینه ها در نظام سلامت پیشگیری کند.

واحدی تصریح کرد: در بحث درمان با توجه به فعالیت های انجام شده، داروهای مفیدی برای پیشگیری از عوارض التهاب روده در جهان تولید شده و در ایران نیز داروهای بیولوژیک تولید شده است که با نمونه های خارجی مطابقت دارد و تحت پوشش بیمه هستند.

در ادامه این نشست شاهین مرآت فوق تخصص گوارش و کبد، اظهار داشت: خوشبختانه در طی سال های اخیر  داروهای بسیار موثری برای درمان هپاتیت C کشف شده که چند شرکت در حال تولید آنها هستند.

مرآت عنوان کرد: ما عملا به ریشه کن کردن این بیماری فکر می کنیم و امیدواریم که در آینده این بیماری وجود نخواهد داشت. 

وی با بیان اینکه درصد بالایی از جامعه به کبد چرب مبتلا هستند بیان کرد: 30 تا 40 درصد از مردم مستعد به ابتلا به کبد چرب هستند. این بیماری درمان دارویی مناسبی ندارد و بهترین درمان برای آن انجام ورزش و کاهش وزن است.

مرآت تصریح کرد: ما روش هایی را داریم که می توانیم تشخیص دهیم پیشرفت بیماری کبد چرب در چه افرادی خطرناک تر است، و بیماری های ناشی از آن را می توانیم پیشگیری و درمان کنیم.

این فوق تخصص گوراش و کبد گفت: 10 درصد از کسانی که کبد چرب دارند چاق نیستند و خوشبختانه این افراد بیشتر مشکل ژنتیکی دارند و احتمالا کبد چرب در آنها علل دیگری دارد.

وی در خصوص مسمومیت های ناشی از گیاهان دارویی اظهار داشت: هنوز نظارت خوبی بر گیاهان دارویی وجود ندارد، که حجم زیاد استقاده از برخی ممکن است کشنده باشد، همچنین عوارض ناشی از مصرف برخی از آنها گزارش نمی شود. که باید روی این قضیه بیشتر تمرکز شود.

مرآت بیان کرد: تقریبا تمام داروها ریشه گیاهی دارند، اما نمی توانیم با اطمینان بگوییم که داروی گیاهی خاصی عملا برای درمان کبد چرب وجود دارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار