به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
قم؛آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه،استعدادیابی را یکی از مهمترین وظایف مدیران مدارس علمیه دانست و افزود: مدیر قوی در یک مجموعه صدنفری باید حتماً در فکر گزینش و تربیت یک یا چند نفر به سمت قلههای بزرگ باشد.
وی با بیان اینکه در پذیرش ورودی حوزههای علمیه باید کیفیت بیش از کمیت مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: باید معیار ارزیابی ورودیهای حوزه ارتقا یابد و نباید تنها به دنبال کمیت باشیم.
آیتالله اعرافی خاطرنشان کرد: در کیفیت محوری باید آدمهای نخبه و برجسته بیشتر مورد حمایت قرار گیرند، چراکه در تشویق سنجیده آدمی پرورش مییابد که به قلههای بلند میرسد، ولی به این معنا نیست که عموم طلاب را ندید.
مدیرجامعه المصطفی با اشاره به اینکه حوزهای زنده است که در ارتباط با جامعه، حقیقتها و واقعیتهای جامعه باشد، ادامه داد: نشانه حیات حوزه علمیه در یک شهر ارتباط آن با جامعه و نگاه درست آن از جامعه است.
وی با اشاره به اینکه نظام مدیریتی در فضاهای علمی باید کاملاً بر اساس صفگرایی باشد، گفت: اصل حرکت در حوزه براساس مدرسه، کلاس درس و استاد است و کسانی که در استانها و قم در ستاد هستند ابزار و عواملی هستند که برای حرکت اساتید و مدارس ریلگذاری میکنند.
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به اینکه انتظار در نگاه ما مقوله فردی و شخصی نیست، بلکه مقوله سیاسی، اجتماعی و تمدنی است، تصریح کرد: کسانی بودهاند که انتظار را در سطح یک مسئله فردی و شخصی تبیین میکردند و آن را دارای فلسفه تمدنی نمیدانستند که از دل اینگونه تعبیرها نوعی سکولاریسم سنتی خارج میشود.
وی بیان کرد: بزرگان ما در طول تاریخ به ما آموختهاند و مستندات آن نیز در آیات و روایت وجود دارد که انتظار مقولهای سیاسی و اجتماعی است، به زندگی بشر جهت و خط میدهد و زمینه تحولی عظیم است.
آیتالله اعرافی خاطرنشان کرد: این نظریه در عصر غیبت در قالب مرجعیت و ولایت تجلی پیدا میکند و وظایفی بر دوش انسانها قرار میدهد و اگر ما میگوییم که مدافع آن هستیم حوزه دارای هویتی منجیگرایی و منتظرساز است.
انتهای پیام/ج