به دنبال بروز حوادث غیرمترقبه متخصصان بهداشت روان به آسیب های روانی ناشی از حوادث می پردازند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ ندا محمدی مسئول سلامت روان مركز بهداشت شیراز، با تاكید بر نقش حوزه سلامت روانی و اجتماعی در حوادث و بلایا، گفت: به دنبال بروز حوادث غیرمترقبه، متخصصان بهداشت روان مانند روانپزشک، كارشناس سلامت روان و مددكار اجتماعی، در قالب تیم های حمایت روانی اجتماعی، به مداخله با واكنش ها و آسیب های روانی ناشی از حوادث و مسائل بعد از آن می پردازند، بی شک این مداخله زمانی بیشترین تاثیرگذاری را دارد.
وی با اشاره به كمک های ابتدایی روانشناختی و سلامت روان در شرایط بحرانی، افزود: به دنبال بروز بلایا، بیشتر افراد هیجان های ناخوشایندی را تجربه می كنند و این واكنش ها ممكن است تركیبی از سردرگمی،‌ ترس، ‌ناامیدی، ‌درماندگی، ‌بی خوابی، ‌دردهای جسمانی، ‌اضطراب و خشم، ‌سوگ،‌ شوک،‌ خشونت و بی اعتمادی، احساس گناه و شرم، ‌از دست دادن اعتماد و اطمینان از فرد باشد.
ندا محمدی اضافه کرد: در این مواقع می توان با كمک های روانشناختی، یك محیط امن و آسوده همراه با امید و ‌توانمندی را فراهم كرد كه این همان امنیت و حمایت اجتماعی است.
مسئول سلامت روان مركز بهداشت شیراز با تاکید بر تامین نیازهای نخستین مانند غذا، سرپناه و خدمات پزشكی برای افراد آسیب دیده، ادامه داد: با فراهم كردن آسودگی و آرامش، می توان با گوش دادن به سخنان به افراد اجازه داد تا در خصوص احساساتشان توضیح دهند.
محمدی با اشاره به مواردی مانند فراهم كردن اطمینان خاطر و ارتباط با دیگران افزود: مهربان و دوستانه رفتار كردن اگر چه در شرایط پذیرا نشدن، ارائه اطلاعات درست و دقیق در مورد حادثه، آسیب و اقدامات در حال انجام، ارتباط با دوستان و آشنایان، دور هم جمع كردن افراد خانواده و فراهم کردن شرایطی كه كودكان به والدین و یا عضو نزدیكی از اعضا خانواده بازگردند، از موارد بسیار كمک كننده است.
او گفت: تامین نیازهای افراد، معرفی مكان های ارائه دهنده انواع خدمات دولتی و غیردولتی به مردم و آسیب دیدگان، ندادن اطمینان بی مورد به افراد، انتقاد نکردن از خدمات موجود و فعالیت های انجام شده، همگی از عمده فعالیت های تیم حمایت روانی اجتماعی است كه می تواند سبب امیدواری بیشتر شود.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار