کارگاه آموزشی احیاء قلبی ریوی مادران باردار با حضور پرسنل بیمارستان در شاهین دژ برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛،در این کارگاه مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شایعترین علل ایست قلبی و تنفسی در مادران باردار را خونریزی های شدید رحمی - افزایش فشارخون - آمبولی های مایع آمنیوتیک هوا و مواد ترومبوتیک - اکلامپسی و عوارض مغزی و کبدی ذکر کرد و گفت: درصورت انجام جراحی و نیاز به بیهوشی عمومی، مشکلات در لوله گذاری تراشه و آسپیره کردن مواد غذایی نیز می تواند از علل ایست قلبی تنفسی مادران باردار باشد.

دکترجبارزاده افزود: یكي از اقدامات حياتي در مادران باردار احيا قلبي ريوي است كه در صورت انجام صحيح، درصد موفقيت بالايي داشته و جان مادر و جنين را نجات خواهد داد. براي انجام احيا بايد تغييرات فيزيولوژيك و آناتوميك مادر باردار را در طول دوران بارداري در نظر داشت. وجود جنين همراه با افزايش مصرف اكسيژن و توليد دي اكسيد كربن است كه براي انجام اين مهم فعاليت سيستم قلب و ريوي افزايش و برون ده قلب و ضربان قلب افزايش مي يابد. در این حالت تهويه دقيقه اي، حجم جاري و تعداد تنفس نيز افزايش مي يابند.

وی گفت: در باز نمودن راه هوايي بايد دانست كه مخاط راه هوايي شكننده و متورم شده است و هنگام كارگذاري وسايل حمايتي بايد در مورد خونريزي ها و تشديد ادم احتياط کرد. در تهويه بايد از افزايش تهويه و يا كاهش تهويه اجتناب نمود، چون تغيير در دي اكسيد كربن و PH باعث تغيير خون رساني جنين مي گردد. به علت برجستگي پستانها و بالا آمدن ديافراگم، ماساژ قلبي بر استرنوم مياني بايد انجام شود. استفاده از داروها با وجود تغييرات در خون رساني جفتي، منعي ندارد و تنها تراتوژن بودن دارو بايد مدنظر باشد.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شاهین دژ تاکید نمود : در احيا مادر حامله به نكات خاصي بايد توجه كرد و در انتها در صورت پاسخ ندادن بيمار به احيا بعد از پنج دقيقه، بايد براي انجام سزارين و خروج جنين اقدام نمود. تخليه رحم در احيا بهتر مادر موثر بوده و بقا و وضعيت عصبي نوزاد را بهبود خواهد بخشيد.

دکترجبارزاده افزود : علل متعددی موجب ایست قلبی وریوی در مادران باردار می باشد،که به دو دسته عوامل حاد و عوامل مزمن تقسیم می شود. معمولاً به دلیل جوانی مادران، عوامل حاد شیوع بیشتری نسبت به عوامل مزمن داشته و خوشبختانه پاسخ دهی بیمار به اقدامات انجام شده موثرتر است.

انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.