ریشه اصلی بحران‌های منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی هستنددبیر همایش موسسه آینده پژوهشی جهان اسلام گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی ریشه اصلی بحران‌های منطقه و جهان اسلام هستند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سرلشکر پاسدار یحیی رحیم صفوی در نشست همایش بحران‌های ژئوپلتیک جهان اسلام که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به برگزاری همایش پیش‌رو اظهار داشت: این همایش را مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی و امام حسین(ع)، دفاع ملی و سایر دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای دیگر در 24 و 25 آبان ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌کنند. تاکنون بیش از 400 مقاله علمی برای این همایش رسیده و دو سال است که بر روی مباحث این همایش و چگونگی برگزاری و شرکت اساتید و پژوهشگران برای این همایش کار می‌شود.

دبیر همایش مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام ادامه داد: 130 عنوان مقاله برای این همایش انتخاب شده که در 4 سالن اصلی و 3 سالن فرعی ارائه خواهد شد. در این همایش 2 روزه حدود 650 نفر از اساتید و دانشجویان و پژوهشگران شرکت خواهند داشت و 30 اندیشمند از داخل و خارج برای ارائه سخنرانی‌های علمی در محورهای همایش دعوت شده‌اند و از داخل می‌توان به مهمان‌های ویژه‌ای همچون وزیر امورخارجه کشورمان، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سایر مقامات لشکری و کشوری اشاره نمود. 

وی با اشاره به نقش ژئوپلتیکی ایران در منطقه و جهان عنوان داشت: ایران نقش مثبت و سازنده‌ای در جغرافیای منطقه‌ای و جهان را در بین کشورها دارد و پل ارتباطی آسیا و اروپا و آفریقا می‌باشد و به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای در معادلات جهانی تأثیر بسزایی دارد. ما حتی می‌دیدیم که انتخابات آمریکا مرتبط با مسائل ما و غرب آسیا است و یکی از چالش‌های گفت‌وگوهای کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا ایران و مسائل آسیایی است. اندیشمندان و دانشمندانی که در رشته‌های سیاسی درس و تحقیق می‌کنند می‌توانند در این همایش شرکت کرده و اظهارنظر کنند. 

مشاور نظامی فرمانده کل قوا با اشاره به بحران‌های بوجود آمده در منطقه غرب آسیا ادامه داد: منطقه غرب آسیا طی 15 سال گذشته دچار یک بحرانی بزرگ شده است که لشکرکشی‌ها آمریکایی ها به افغانستان و عراق و چالش‌های موجود در منطقه و بحران سوریه که از 68 مورد پیش با مداخله نظامی آمریکایی‌ها و کشور های مختلف دچار چالش شده است و بحران یمن و عراق و بحرین و چالش‌هایی که در افغانستان داریم و این بحران‌ها را شما در اروپا آمریکا ، جنوب شرق آسیا و چین نمی‌بینید و این بحران‌ها به دلیل دخالت‌های کشور‌های بیگانه همچون آمریکا، رژیم صهیونیستی، رژیم صعودی و کشور‌های دیگر بوده که به بوجود آمده است.

وی ادامه داد: گر چه این بحران‌های بوجود آمده را می‌توان به دودسته داخلی و خارجی تقسیم نمود در منشأ خارجی به خاطر سیاست‌های آمریکا و ناتو، صهیونسیت‌ها، انگلیسی‌ها و برخی از کشور‌های عربی منطقه به خصوص سعودی ها که به دنبال ایجاد یک قدرت برتر هستند آمریکایی ها بدنبال تک قطبی سازی قدرت در جهان هستند که در این سیاست‌ها با شکست مواجه شدند و در جهان کنونی با وجود کشورهای قدرتمندی همچون چین و روسیه نمی‌توانند سیاست‌های خود را پیاده‌سازی کنند.

دبیر همایش مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با عنوان اینکه ایران در غرب آسیا و جهان صاحب قدرت و نفوذ سیاسی می‌باشند افزود: سعودی‌ها با ایجاد بحران در منطقه به دنبال این هستند که با دلار‌های نفتی نفوذ سیاسی و تغییرات سیاسی در منطقه ایجاد کرده و خود را قدرت برتر معرفی کنند.

مشاور نظامی فرماندهی کل قوا منشأ داخلی بحران‌های منطقه را برخی دولت‌ها از جمله سعودی‌ها دانست و عنوان داشت: منشأ داخلی بحران‌ها از نظر ما برخی از دولت‌های منطقه همچون سعودی ها هستند و با داشتن ارتباط پنهان و روشن با آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی چالش‌های زیادی در منطقه ما بوجود آوردند و ما یکی از ریشه‌های بحرانی داخلی کشور‌ها را چالش های جمعیتی در بین ملت‌ها و دولت‌ها می‌دانیم و برخی کشور‌ها جمعیتشان دو برابر شده و حاکمان مستبد این رشد جمعیتی را در کشور‌ها نمی‌پذیرند البته امواج بیداری اسلامی در بیدرای ملت‌ها تأثیرگذار است اگر چه کنترل شده ولی از نظر ما بیداری اسلامی ادامه خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین با عنوان اینکه 68 ماه از بحران سوریه می‌گذرد افزود: تروریست‌های تکفیری در سوریه را ناتو هدایت می‌کند و آمریکا، عربستان، ترکیه و برخی کشور‌های دیگر این جنگ نیابتی تروریست‌های تکفیری با دولت و ملت سوریه و کشور‌های درگیر را بوجود آورده‌اند که آن‌ها از ابتدای بحران 130 هزار تروریست به سوریه اعزام کردند و در این بین بسیاری از کشور ها از این جنگ بهره می‌برند از جمله کشور‌هایی که به سوریه سلاح می‌فروشند و یا ژاپن که از قبل فروش خودرو‌های خود از این جنگ بهره‌برداری می‌کند.

سرلشکر رحیم صفوی افزود: تروریست‌ها روزانه بیش از میلیون‌ها بشکه نفت از دیرالزور به ترکیه می‌برند و آن را تبدیل به دلار می‌کنند. آیا این‌ها قابل کنترل نیستند و آیا نمی‌توان راه ارتباطی آنها را بست.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین افزود: حلب در مرحله آزادسازی به سر می‌برد و تروریست‌ها در شهرهای دیگر همچون رقه و دیرالزور که در ساحل رودخانه فرات قرار گرفته‌اند روند میرایی خود را طی می‌کنند و به دنبال این هستند که برای نجات جانشان به جاهای دیگر پناه ببرند.

وی عنوان کرد: احتمال دارد بحران در عراق بعد از آزادی موصل ادامه داشته باشد و عراق و سوریه به سمت تجزیه شدن بروند.

مشاور نظامی مقام معظم رهبری در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها وصهیونیست‌ها چه اهدافی را در ایجاد داعش در خاورمیانه دنبال می‌کنند عنوان کرد: آنها می‌ خواهند انرژی جوانان کشورهای مسلمان را تخلیه کرده و از بیداری اسلامی جلوگیری کنند ایجاد بحران در منطقه به نفع صهیونیست‌ها است و از این اتفاقات بهره می‌برند از بین بردن محور مقاومت حزب‌الله، لبنان و دولت عراق و سوریه از اهداف دیگر آنها است درک و پیش‌بینی خردمندانه مقام معظم رهبری و سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی و نقش مستشاری جمهوری اسلامی ایران در کشورها سیاست‌های آنها را با شکست مواجه کرده است.

دبیر همایش مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام نقش ایران در تحولات منطقه را مثبت ارزیابی کرد و عنوان داشت: ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال وحدت در بین کشورها بوده است دشمن مشترک همه مسلمانان صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها هستند و ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای همواره به دنبال روابط خوب با کشورهای اسلامی است. کشورمان به عنوان یک قدرت برتر منطقه‌ای به دنبال حفظ وحدت سرزمین عراق و سوریه بوده و مخالف سقوط نظام سیاسی عراق و سوریه است چرا که سقوط این نظام‌های سیاسی در واقع منجر به سقوط محور مقاومت خواهد شد. ایران مخالف حضور نظامی قدرت‌های بیگانه در منطقه خلیج فارس است و به دنبال این است که امنیت و ثبات پایدار در منطقه وجود داشته و مخالف تجزیه دولت‌های عراق و سوریه می‌باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین در پایان خاطر نشان کرد: ممکن است بحران‌های منطقه به فرانسه، آمریکا و انگلیس برسد و ما در این همایش‌ها به دنبال راه حل‌هایی هستیم که صلح و امنیت پایدار در منطقه به وجود بیاید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار