فرماندار بم گفت:­ سازمان مردم‌نهاد فرهنگ و تمدن بم­ برای بازسازی ارگ تاریخی بم باید ثبت و ­قانونمند شود تا بر اساس برنامه پیش برود.

تشکیل سازمان مردم‌نهاد فرهنگ و تمدن در بم­به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ر­ضا اشک فرماندار بم گفت : تشکیل سازمان مردم نهاد فرهنگ و تمدن حرکت خوب­ی است، اما باید در قالب سازمان مردم‌نهاد ثبت و ­قانونمند شود تا بر اساس برنامه پیش برود.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه خشتی تو­سط اجداد و پدران ما در هزاران سال قبل ساخته و در طول تاریخ چندین مرتبه ترمیم و بازسازی شده ­است و امروز هم باید خود مردم بم ارگ را دوباره بسازند.

اشک تصریح کرد: نسل‌های گذشته به‌ دلیل زور­گویی حاکمان ارگ را بازسازی می‌کردند اما ما نسلی­ هستیم که بر ­اساس علاقه قصد داریم ارگ را بسازیم.­

وی گفت: روند بازسازی ارگ کند پیش می‌رو­د و ما تاکنون چندین مرتبه در این زمینه با استانداری کرمان ­مکاتبه کردیم.

اشک با بیان اینکه ارگ تاریخی بم پشتوانه دار­د و پشتوانه آن هم مردم بم هستند، افزود: بازسازی بزرگترین بنای خشت و گلی دنیا باید با استحکام بیشتری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان یونسکو بر نگهد­اری ارگ بم و منظر فرهنگی آن تاکید زیادی دارد که این امر نمی‌تواند با حمایت و پشتیبانی مردم به ویژه سازمان‌های مردم نهاد صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه پایگاه جهانی ارگ بم باید­ در کنار خود از مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد استقبال کن­د، تصریح کرد: ما سعی داریم در عرصه میراث فرهنگی اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم.

فرماندار بم خاطرنشان کرد: دولتمردان تمام تلاش خود را در کمک به بازسازی ارگ بم می‌کنند و این م­ردم هستند که باید در این راستا گام بردارند.

اشک گفت: دولت قصد دارد مدیریت ارگ تاریخی ­بم را هیأت امنایی کند که بنده در این راستا با­ ابلاغ رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به‌ مدت چهار سال به‌عنوان عضو هیات امن­ای مجموعه فرهنگی،­ تاریخی ارگ بم­ و منظر فرهنگی انتخاب شدم.

عباس اسماعیلی عضو انجمن حامیان فرهنگ و تمدن بم نیز افزود: ارگ تاریخی بم هویت فرهنگی ما است و ما به آن نیاز داریم.

وی تصریح کرد: ما باید به دو دلیل ارگ­ را بسازیم یکی به عنوان تشکر ­از مردم دنیا که در بازسازی بم کمک کردند­ ­و دوم اینکه اگر ارگ ساخته نشود شهر تخلیه می‌شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: منظور از منظ­ر فرهنگی بم قنوات و باغات شهر و علاوه ­بر آن میهمان‌نوازی مردم است که از طریق یونسکو و براساس شواهد ثبت شده است.

وی گفت: بناهای تاریخی ما باید براساس هماهنگی با یونسکو و کارشناسان پایگاه جهانی میر­اث فرهنگی ساخته شوند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: هدف از شکل­‌گیری این سازمان مردم‌نهاد این است که مسئولان استان­ی و کشوری بدانند که مردم پیگیر بازسازی ار­گ هستند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار