معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر گفت:ازدیاد تعداد مقالات هنر نیس بلکه باید کیفی سازی در دستور کار قرارگیرد.

کیفی سازی مقالات دانشگاهی باید در دستور کار قرار گیرد
مهدی احسانیان معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: نياز استاد به داشتن مقاله براي ارتقاي جايگاه و عدم امكانات كافي آزمايشگاهي به علت كمبود بودجه و تحريم و ضعف دانشجويان در ارائه كارهاي پژوهشی از جمله مهم‌ترين علل بروز پديده‌ فروش پايان‌نامه و مقاله است.

وی ادامه داد:درواقع براي ارتقاي جايگاه اساتيد روشي مصنوعي ايجاد كرديم و از سوي ديگر به دانشجويان ارشد اعلام شد كه براي ادامه تحصيل در خارج از كشور بايد مقاله ارائه دهند درحالي كه اين موضوع كاملا اشتباه بود.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر تصریح کرد:کشور ما تنها کشوری است که از دانشجویان می خواهد برای استخراج مقاله پروژه ارائه دهد در صورتی که برای تهیه پروژه های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری علاوه بر استاد و دانشجو حمایت مالی و ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی لازم است و این در حالی است که تجهیزات لازم در این خصوص فراهم نیست.

احسانیان بیان کرد:از سوي ديگر، در كشورهاي پيشرفته صنايع يا همراه دانشگاه و يا چند درجه جلو يا عقب‌تر از دانشگاه فعاليت مي‌كنند زيرا پروژه‌هاي دانشگاهي همگام با صنعت تعريف مي‌شود و درواقع در اين كشورها پروژه دانشگاهي منجر به بروز پيشرفتي در صنايع، جامعه و يا نوآوري مي‌شود و هدف از ارائه تحقيق به هيچ عنوان ارائه مقاله نيست.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر گفت:از اين رو با توجه به كمبودهای موجود در كشور به خصوص در حوزه علوم انسانی پروژه های تحقيقاتی كه انجام می شود يا فاقد مبنای تحقيقات آزمايشگاهی است و يا تنها استاد به فكر ارائه مقاله براي نشر جهت ارتقاي جايگاه خود است.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر گفت: دانشجويان فاقد بار پژوهشي هستند به گونه‌اي كه شايد داراي نمرات ممتازي باشند اما جرات انجام كار پژوهشي را ندارند اين درحاليست كه در كشورهاي پيشرفته از همان ابتدا فرد را پژوهشي تربيت مي‌كنند.

 معاون پژوهشي بیان کرد:صاحبان صنايع در كشور ما قدرت ريسك‌پذيري ندارند و از نوآوري واهمه دارند و با توجه به اينكه روي پروژه‌هاي دانشگاهي سرمايه‌گذاري نمي‌شود و توليد در كشور ما نزديك به ۱۵ برابر كشورهاي غربي با افزايش قيمت تمام شده مواجه مي‌شود.

وي همچنين راه‌اندازي بانك اطلاعات قوي براي عدم انتخاب موضوعات تكراري براي پايان‌نامه، پردازش ميزان نوآوري دانشجو و رفع بي‌انگيزه بودن اساتيد در همراهي دانشجويان براي نگارش پايان‌نامه را ضروري عنوان كرد.

احسانيان با تاكيد بر اينكه ازدياد تعداد مقالات هنر نيست بلكه بايد كيفي‌سازي در دستور كار قرار گيرد، افزود: در كشور ما پژوهش به عنوان يك كالاي لوكس مطرح است در حالي كه پژوهش كالايي ضروري بوده كه رسالت آن حل مشكلات صنعت، ‌جامعه و ارائه نوآوري است.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر یادآور شد:نبايد تنها به رتبه كنونی كشور در توليد علم جهان دلخوش كنيم بلکه بايد دوره‌های تحصيلات تكميلی هدفمند شوند به اين معنا كه تحقيقات انجام شده در دانشگاه‌ها در نهايت تبديل به محصول شوند و فقط به ارائه مقاله بسنده نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.