اهمیت بیماری آنفولانزا در سرعت انتشار، وسعت همه گیری ها، تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،علی شالو رئیس مراکز بهداشتی درمانی دهدز در بیان اهمیت بیماری آنفولانزا اظهار داشت: آنفولانزا بیماری ویروسی فصلی بوده که سالیان سال است همراه بشر است، معمولاً در فصل پاییز شایع می شود و هر چند سال یکبار موج سنگینی از بیماری، منطقه، استان و کشور را در بر می گیرد.

وی افزود: ویروس آنفولانزا دارای سه تیپ A ،B ،C می باشد که تیپ A باعث بوجود آمدن همه گیری ها و جهانگیری بیماری می شود. تیپ  B ویروس آنفولانزا با میزان کمتری مسئول ایجاد همه گیری های منطقه ای است و تیپ  c ویروس در ایجاد موارد تک گیر و همه گیر های کوچک موضعی نقش دارد.

شالو خاطر نشان کرد: هرساله تغییرات نسبتاً جزئی آنتی ژنی در ویروس های تیپ  A  و B آنفولانزا به طور دائم بوجود می آید که باعث بوجود آمدن همه گیری های مکرر و منطقه ای می شود و موجب  تغییر سالانه ترکیب واکسن مربوط می شود و هر 30 تا 40 سال تغییرات کلی آنتی ژن در ویروس تیپ A  نقش اساسی در بروز همه گیری های وسیع و جهانگیری بیماری دارد.

رئیس مراکز بهداشتی درمانی دهدز اذعان داشت: اهمیت آنفولانزا در سرعت انتشار، وسعت همه گیری ها، تعداد مبتلایان و شدت عوارض به خصوص ذات الریه ویروسی و باکتریایی می باشد. در همه گیری های بزرگ شکل شدید یا کشنده بیماری بیشتر در سالمندان و افرادی که به دلیل عوارض مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، بیماری های متابولیک، کم خونی و یا نارسایی ایمنی ناتوان شده اند، مشاهده می شود.

وی تصریح کرد: آنفولانزا بیماری حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه ظاهر می شود، سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه دارد ولی سایر نشانه های بیماری بعد از 2 تا 7 روز خودبخود بهبود پیدا میکند که افراد در هرگروه سنی را گرفتار می کند.

شالو در پایان با تاکید بر خودداری از مصرف آسپرین در کودکان مبتلا به آنفولانزا گفت: مهمترین راه انتقال بیماری آنفولانزا از طریق هوا و تنفس است، مصرف مقادیر مناسب میوه ها و سبزی های تازه، شتشوی صحیح و مکرر و کامل دست ها، خودداری از دست دادن، روبوسی و در آغوش کشیدن فرد مبتلا به آنفولانزا، استفاده از مایعات گرم، بخور و استراحت کافی وخودداری از حضور غیر ضروری در مکان های شلوغ در پیشگیری و درمان آنفولانزا بسیار موثر است.

انتهای پیام/و    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.