معاون جمعیت هلال احمر کشور گفت : 8 درصد از مصدومان و کشته‌های حوادث رانندگی در تمام کشور مربوط به خراسان رضوی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید حمید جمال‌الدینی در نشست خبری که در مرکز آموزش‌های تخصصی و میدانی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی برگزار شد، افزود: در حال حاضر از هر 31 نفر ایرانی یک نفر در اثر حوادث طبیعی کشته می‌شود و 7 الی 7.5 درصد درآمد ناخالص ملی کشورمان برای رفع مشکلات حوادثی صرف می‌شوند که توسط انسان به وجود می‌آید.

او تصریح کرد: پارسال 16 هزار و 584 نفر در اثر تصادفات کشته شدند و 313 هزار نفر نیز مصدوم شدند که نشان می دهد که هر نیم ساعت یکبار یک نفر بر اثر تصادف فوت کرده و هر 2 دقیقه یک نفر مصدوم می‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: به عبارت دیگر از 313 هزار نفر مصدوم پارسال در حوادث رانندگی 25 هزار و 285 نفر مربوط به خراسان رضوی بوده و همچنین جاده‌های این استان در سال 94 بالغ بر 1296 نفر کشته برجای گذاشته است.

جمال الدینی اظهار کرد:  8 درصد از  مصدومان و کشته‌های حوادث رانندگی در تمام کشور مربوط به خراسان رضوی است.

او تصریح کرد:  بالغ بر 70 درصد شهرها و روستاهای کشور در مسیر رودخانه‌ها قرار گرفته‌ است و  پژوهش‌ها نشان از این دارند که میزان آمادگی ایرانی‌ها در حوادث به طور متوسط 9.3 درصد است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به اینکه بیش از 75 درصد مساحت خراسان رضوی به لحاظ ریسک وجود خطر درجه متوسط به بالا دارند، افزود: بیش از 90 درصد جمعیت استان در این مناطق زندگی می‌کنند.

جمال‌الدینی بیان کرد: 97 درصد مساحت استان از نظر ریسک وقوع زلزله درجه متوسط به بالا را دارند که این مناطق بیشترین تعداد افراد ساکن در استان را دارا هستند.

او اظهار داشت:  3.2 درصد از مأموریت‌های هلال احمر در خراسان رضوی انجام می‌شود و 5 درصد از مأموریت‌های ترافیکی این جمعیت نیز در حوزه این استان انجام می‌شود  و همچنین 8 درصد از میزان سیل و آبگرفتگی‌ها مربوط به همین منطقه است.

جماالدینی گفت:  متوسط میزان مرگ و میر در کشور 1.5 درصد کاهش داشته و این در حالی است که این میزان در خراسان رضوی 5.3 درصد افزایش داشته و میزان حوادث ناشی از کار و مرگ و میر در ارتباط با این مقوله در خراسان رضوی از میانگین کشوری بالاتر است.

معاون آموزش،پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور افزود: خانواده‌ها در مقابله با حوادث آمادگی پایینی دارند  و با توجه به این موضوع جمعیت هلال احمر آموزش‌های خانواده محور را جایگزین آموزش‌های فردمحور کرده و آموزش همگانی 25 میلیون خانوار را در قالب یک برنامه 5 ساله در دستور کار قرار داده است.

جمال الدینی تصریح کرد: این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی و در یک شهرستان از هر استان انجام شده و با استفاده از خادم‌ها آموزش‌ها گسترش می‌یابد و طرح آموزش خادم تا 3 ماهه نخست سال 96 به اتمام رسیده و پس از آن فاز بعدی طرح برای تمام جمعیت انجام می‌شود.

او در ارتباط با کمک‌های ارسال شده از این نهاد به کشور عراق برای اربعین حسینی گفت: 340 نفر نیروی انسانی، 26 آمبولانس، 6 اتوبوس آمبولانس و 3 خودروی ارتباطات برای این ایام به عراق ارسال شده و علاوه بر این 3 قرارگاه مرزی برای پوشش امدادی این ایام در نظر گرفته شده‌اند.
 انتهای پیام/ ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.