جریان المستقبل لبنان ضمن استقبال از دیدار رئیس این جریان با وزیر خارجه ایران گفت ایران بازیگر مهمی در منطقه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، جریان المستقبل اعلام کرد: ایران بازیگر مهمی در منطقه است. 

این روزنامه در شماره امروز خود در تحلیلی با عنوان « ایران در قبال الحریری» نوشت: فضای خوشبینی بر مذاکرات تشکیل دولت لبنان حاکم نیست، زیرا موانع زیادی -در راس آن توزیع وزارت خانه های حاکمیتی- در قبال صدور بیانیه تشکیل کابینه قبل از عید استقلال وجود دارد.

 از سوی دیگر، فضای مثبت در دیدار بین محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و سعد الحریری مامور به تشکیل کابینه به وجود آمد. این نخستین دیدار بین مقامات ایرانی و رئیس جریان المستقبل نبوده است، الحریری قبلا وقتی نخست وزیر بود به تهران سفر کرد، اما در آن زمان تنش بین ایران و عربستان سعودی به سطح کنونی نرسیده بود. با توجه به درگیری های منطقه ای، این سفر تفاسیر سیاسی قابل توجهی دارد. پس از این که الحریری با ظریف دیدار کرد منابع سیاسی می گفتند هدف سفر ظریف به لبنان و دیدار با میشل عون رئیس جمهور لبنان تاکید بر پیروزی محور ایران، روسیه و حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری است، اما ظریف تاکید کرد، کشورش از دستیابی به راه حلی برای بحران ریاست جمهوری استقبال می کند. هدف دیگر ایران، تاکید بر حمایتش از حفظ ثبات و گفتگو در لبنان است.

منابع آگاه دیدار الحریری با ظریف را مهم دانستند و گفتند دو طرف مواضع مثبت را بیان کردند. این منابع همچنین بر این باورند که دیدار ظریف و الحریری بر روابط عربستان سعودی و جریان المستقبل تاثیر نخواهد گذاشت، زیرا «سعد الحریری به عنوان نخست وزیر باید با همه طرفها دیدار کند» و افزودند: «به رغم اختلافات واقعی بین عربستان سعودی و ایران، اما عربستان جمهوری اسلامی را دشمن خود نمی داند». 

از سوی دیگر، طرف ایرانی تحولات اخیر لبنان را پیروزی برای همه طرف های لبنانی دانست و بر برقراری روابط  جدید با همه طرف ها تاکید کرد. در مقابل، جریان المستقبل گفت تمایل دارد لبنان با همه طرف های منطقه بهترین روابط را داشته باشد و افزود «ایران بازیگر مهمی در منطقه است و باید نقش مثبت را ایفا کند و هیچ کسی به دنبال تشنج مذهبی نیست».

نویسنده در بخش دیگری به تلاش های رئیس جریان المستقبل برای تشکیل کابینه پرداخت و تصریح کرد: به نظر می رسد پیش بینی الحریری مبنی بر تشکیل کابینه قبل از عید استقلال با شکست مواجه می شود. به رغم این که الحریری به ناکامی در محاسبات خود عادت کرده است، اما این بار ناکامی به وی فقط ضرر نمی رساند بلکه همه فضای مثبت ناشی از انتخاب رئیس جمهور را از بین خواهد برد. مانع اصلی که جلوی تشکیل دولت را می گیرد اصرار حزب نیروهای لبنانی بر تصدی یکی از وزارتخانه های حاکمیتی است. این حزب به نقل از عونی ها ( اعضای جریان ملی آزاد) گفت: عونی ها، قبلا وعده داده بودند که وزارت خانه های حاکمیتی بین این حزب و عونی به صورت متساوی تقسیم می شود. از این رو، حزب نیروهای لبنانی بر این باور است که باید یکی از اعضای خود متصدی یکی از وزارتخانه های حاکمیتی باشد. البته این مسئله با مخالفت نبیه بری، ولید جنبلاط، حزب الله و دیگران رو به رو است. به هر حال موضوع تشکیل دولت جدید در رایزنی های بری با وزیر خارجه ایران مطرح شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار