میانگین ده ساله افت سطح آب زیرزمینی در خراسان جنوبی 73 سانتی متر است در حالیکه این میانگین در کشور 10 سانتی متر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بیرجند ؛مدیر پژوهشی دانشگاه بیرجند گفت: این اعداد و ارقام مربوط به نتایج طرح پژوهشی دکتر شهیدی یکی از اساتید دانشگاه بیرجند است که رتبه چهارم طرحهای پژوهشی برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

فتحی افزود : این طرح با عنوان بررسی اثرات تغییر اقلیم و خشکسالی بر منابع آب دشت بیرجند، از خرداد سال 93 با همکاری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی آغاز شد و پس از دو سال تحقیق و پژوهش، مهر امسال به پایان رسید.

وی گفت:این طرح پژوهشی در پنجمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران در دانشگاه تهران، از بین 7 طرح پژوهشی برتر، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد.

دکتر شهیدی نیز درباره نتایج این طرح افزود: بر اساس نتایج این طرح مشخص شدخراسان جنوبی نسبت به استان های دیگر تأثیرپذیرترین استان به لحاظ خشکسالی در اثر تغییر اقلیم است و خشکسالی تأثیر فراوانی بر روی این استان گذاشته بطوری که سطح افت آب زیرزمینی در خراسان جنوبی 7 برابر سطح مجاز افت آب در کشور است .

وی با اشاره به تأثیر افت سطح آب زیرزمینی بر کیفیت آب اظهار کرد: متأسفانه این افت، سبب شوری منابع آب خراسان جنوبی شده است به طوریکه حتی برای مصارف کشاورزی نیز چندان مناسب نیست.

دکتر شهیدی گفت: در کشورهای خارجی، با افت 8 سانتی متری سطحآبهای زیر زمینی، حالت بحران در کشور اعلام می شود و ساکنان، حق انجام فعالیت های آب بر مانند شستشوی ماشین را ندارند اما در ایران با وجود آمارهایی همچون افت 73 سانتی متری آب زیر زمینی، هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از افت سطح آب انجام نمی شود.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.