رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران و مجارستان نگاه مشترکی در مورد پدیده زشت بحران‌های تروریستی منطقه دارند.

خالقی*اکبری*نگاه ایران و مجارستان به پدیده زشت تروریستی مشترک است/ توسعه روابط اقتصادی و محیط زیست دو گام بین دو کشوربه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دقایقی پیش دیدار و گفت‌وگوی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با لازنوکوور رئیس مجلس مجارستان به پایان رسید و این دو در جمع خبرنگاران حضور یافتند.

لاریجانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز رئیس مجلس مجارستان به همراه دوستانشان به ایران آمدند که با توجه به سوابق تاریخی همکاری بین دو کشور این دیدار، فرصت خوبی برای توسعه روابط است.

رئیس مجلس تصریح کرد: بخش مهمی از مذاکرات امروز در مورد زمینه‌هایی بود که در روابط اقتصادی میان دو کشور تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در زمینه سرمایه‌گذاری‌های بخش انرژی، ساخت اتوبوس و همچنین در مورد محیط زیست و آب مذاکرات خوبی صورت گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه  صحبت درباره همکاری‌های فرهنگی و دانشگاهی بخش دیگری از مذاکرات امروز ما بود گفت: مسائل منطقه و همچنین اوج گرفتن بحران تروریستی در منطقه یکی دیگر از مباحث امروز ما بود.

رئیس مجلس تأکید کرد: نگاه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و مجارستان به این پدیده زشت مشترک است و فکر می‌کنم سفر رئیس پارلمان مجارستان به ایران می‌تواند در هر دو بخش مؤثر باشد.

رئیس مجلس مجارستان در ادامه ضمن قدردانی از لاریجانی به دلیل دعوت از وی برای سفر به ایران گفت: دو نماینده از اعضای گروه دوستی بین ایران و مجارستان در هیئت همراه من هستند.

لازنوکوور تصریح کرد: این حضور به دلیل آن است که نمایندگان و اعضای گروه دوستی بین مجارستان و ایران بتوانند همکاری بین دو کشور را تحکیم کنند.

وی با تأکید بر اینکه مفتخرم که به عنوان اولین رئیس پارلمان مجارستان به مجلس ایران آمده‌ام تصریح کرد: امیدوارم دیدار‌ها تنها در سطوح بالا انجام نشده بلکه در سطح کمیسیون‌ها و گروه دوستی محکم‌تر شود.

رئیس مجلس مجارستان ادامه داد: از طرف خودم و پارلمان مجارستان مایل به حمایت از تمام همکاری‌های بین دو کشور ایران و مجارستان هستم که از سال قبل آغاز شده است.

لازنوکوور بیان داشت: طی سال گذشته در زمان اقامت نخست وزیر مجارستان در ایران در رابطه با ایجاد کمیسیون مشترک تصمیم‌گیری‌هایی در آینده‌ای نزدیک در مجلس برای همکاری‌های اقتصادی به تصویب رسید.

وی در ادامه افزود: ایجاد کمیسیون‌های مشترک که توسط روحانی و نخست‌وزیر مجارستان در سال گذشته به تصویب رسید سهم زیادی در تحکیم رابطه بین دو کشور خواهد داشت.

رئیس مجلس مجارستان در ادامه با اشاره به روابط و قرارداد‌های خواهر‌خواندگی بین برخی از شهر‌های ایران و مجارستان بیان داشت: شب گذشته از شیراز به تهران رسیدیم در گذشته‌ای نزدیک قرار داد خواهرخواندگی بین شهر پچ مجارستان و شیراز امضا شد که در این زمینه گفت‌وگویی هم با شهردار شیراز داشتم که وی اعلام کرد همکاری بین دو شهر آغاز شده است.

لازنوکووربا بیان اینکه خواهرخواندگی شهر یزد با یاسبرنی مجارستان سابقه‌ای 20 ساله دارد تصریح کرد: همچنین خواهرخوادگی بین دو پایتخت تهران و بوداپست نیز به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: سال گذشته قالیباف شهر تهران را در پارلمان مجارستان دیدار کردم و اکنون نیز در زمان اقامتم در ایران با وی ملاقاتی خواهم داشت.

رئیس مجلس مجارستان تأکید کرد: شهردار بوداپست نیز در آینده‌ای نزدیک به تهران می‌آید.

لازنوکوور اظهار داشت: طرح‌های اپراتوری اجرا شده در سطح خواهرخواندگی دو شهر بوداپست و تهران  می‌تواند گسترش یابد و این همکاری‌های نقش مهمی در نزدیک‌کردن دو کشور ایران و مجارستان به یکدیگر دارد.

وی اذعان داشت: ما سعی می‌کنیم از تجارب به دست آمده در کارهای روزانه خود استفاده کنیم.

رئیس مجلس مجارستان در پایان از لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلای بار دیگر برای پذیرش وی تشکر و قدردانی کرد و گفت: طی این سفر ما توانستیم بخشی از آثار قدیمی ایران را ببینیم.

انتهای پیام /

 

برچسب ها: مجلس ، لاریجانی ، مجارستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار