نیویورک‌تایمز در گزارشی انتخاب دونالد ترامپ را رد سیاست‌های باراک اوباما از سوی مردم ارزیابی کرد.

نیویورک‌تایمز: مردم با انتخاب ترامپ سیاست‌های اوباما را رد کردند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک‌تایمز، «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا پیش از برگزاری انتخابات به رأی‌دهندگان درباره مخاطرات انتخاب فرد نامناسب برای تصدی سمت رئیس‌جمهوری هشدار داد. وی در این خصوص گفت: «اگر در انتخابات پیروز نشویم تمام پیشرفتی که در هشت سال گذشته صورت گرفته از بین خواهد رفت.»

«هیلاری کلینتون،» نامزد انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری آمریکا که همه امیدوار بودند پس از اوباما به کاخ سفید راه یابد، در رقابت‌ها شکست خورد. حال باید دید سخنان اوباما فقط مبالغه بوده یا میراث وی به راستی بر باد خواهد رفت.

نه تنها برنامه‌های اوباما در خصوص مراقبت‌های بهداشتی و تغییرات آب و هوا بلکه چشم‌انداز وسیعتر وی برای آمریکا نیز در خطر است.

به یکباره جامعه «پسانژادی» و مشتاق برای برقراری روابط بین‌المللی که اوباما وعده داده بود در دست رئیس‌جمهوری قرار می‌گیرد که در جهت ساخت یک جامعه خشن و نژادپرست پیش می‌رود. اوباما زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا شد هرگز فکر نمی‌کرد کاخ سفید را در چنین شرایطی ترک کند.

پس از اینکه نمایندگان الکترال آمریکا «دونالد ترامپ» را به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برگزیدند، اوباما در تلاش برای دلداری تیم خود اعلام کرد صرف نظر از پیروزی ترامپ آنها توانسته‌اند تغییرات مثبتی را ایجاد کنند . وی همچنین افزود ایجاد اصلاحات ممکن است یک خط مستقیم را دنبال نکند و به شکل زیک‌زاک پیش برود.

در حال حاضر جایگاه اوباما کاملاً از جایگاه هفته پیش وی متفاوت است. او در حالی دولت را ترک می‌کند که در اوج محبوبیت خود است؛ اما تعداد زیادی از رأی‌دهندگانی که اوباما را به عنوان نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا انتخاب کردند حالا مرد سفید پوستی را به جای وی برگزیده‌اند که لحن نژادپرستانه‌اش کاملاً مشهود است.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها الگوی خاصی را دنبال می‌کنند. آنها از رئیس‌جمهور وقت خسته می‌شوند و نفر بعدی را متفاوت با وی انتخاب می‌کنند. یکی از دستیاران اوباما می‌گوید: «مردم هرگز فرد مشابه رئیس‌جمهور وقت را انتخاب نمی‌کنند،آنها سعی می‌کنند چاره‌ای برای آنچه دارند بیابند.

یکی دیگر از مشاوران ارشد اوباما می‌گوید:«انتخاب ترامپ به معنای رد کردن اوباما نیست. موضوع  مربوط به دو نامزدی است که با یکدیگر رقابت کردند.»

«اریک کنتر،» از اعضای جمهوری‌خواه کنگره در انتقاد از اوباما گفت: «نتیجه انتخابات رد کامل اوباما، سیاست‌ها و دیدگاهایش از سوی مردم بود. به نظر من این نشاندهنده‌ی شکست کامل اوباما است.»

«جی وینیک» تاریخ‌نگاری که رئیس‌جمهورهای دوره جنگ داخلی و جنگ جهانی دوم را مورد بررسی قرار داده است در این خصوص اعلام کرد اوباما به دلیل کمک به گذر آمریکا از میراث کثیف برده‌داری و نژادپرستی همیشه به یاد خواهند ماند. اما در ادامه افزود: «انتخاب ترامپ بدون شک دید ما نسبت به اوباما و تأثیر وی بر کشور را تغییر می‌دهد. انتخاب ترامپ به اوباما ضربه زد. اوباما جمعیت زیادی از مردم را فراموش کرده بود.»

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که تعداد بیشتری از مردم به کلینتون رأی دادند و این الکترال‌ها بودند که به ترامپ رأی دادند. که در این صورت می‌توان گفت سیاست‌های اوباما مورد تأیید مردم بوده است. حتی می توان گفت ترامپ به دلیل ادعای ایجاد تغییرات به نوعی به اوباما شباهت دارد و مردم از روی همین شباهت وی را انتخاب کردند.

تیم اوباما امیدوار است ترامپ نتواند به راحتی تغییراتی را در برنامه‌های اوباما ایجاد کند. به نظر می‌رسد لحن تند ترامپ پس از انتخابات آرامتر شده است. وی اعلام کرد بخش‌هایی از برنامه مراقبت‌های بهداشتی اوباما را حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار