محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آلودگی هوای این روزهای تهران اظهار داشت: اینورژن یا وارونگی دما دلیل اصلی آلودگی هوای تهران در فصل پاییز و زمستان است.
وی با اشاره به اینکه وارونگی دما یک پدیده طبیعی است، افزود: حتی کشورهای اروپایی که دارای بهترین سیستم حمل و نقل هستند به دلیل وارونگی دما با آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکنند.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: پاریس طی یکی دو سال گذشته به دلیل وارونگی دما با آلودگی هوا درگیر بود و پکن نیز با اینکه سیستم حملونقل و خودروهای شخصی شهروندانش نیز بسیار مناسب است اما وقتی دچار پدیده اینورژن میشود به دلیل بارگذاری جمعیت، شدت آلایندههایش افزایش یافته و حتی به 400 هم میرسد.
رستگاری تصریح کرد: در تمام ایام سال هوای تهران پدیده طبیعی اینورژن را دارد ولی احتمال وقوع و شدت آن در فصل پاییز و زمستان بسیار زیاد است.
وی تأکید کرد: به علت پایداری جو، تهویه طبیعی، به دلایلی چون بارگذاری بیش از حد جمعیت و محصور شدن تهران به وسیله کوهها از سمت شمال و شرق، کمتر اتفاق میافتد، بنابراین ما شاهد تجمع آلایندهها و افزایش آلودگی هستیم.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: طی سالهای گذشته در روزهای درگیر با اینورژن ( وارونگی دما ) شاهد شاخص بالاتری از تجمع آلایندهها بودهایم ولی امسال میزان آلایندهها نسبت به قبل کمتر شده است.
رستگاری افزود: با اینکه اکنون شاهد اینورژن شدید هستیم، اما بعد از چند روز پایداری مستمر هوا، میزان شاخص آلایندهها عدد 154 را نشان میدهد، در حالیکه سال گذشته 180 – 177 بوده است.
وی تصریح کرد: این اتفاق نشان دهنده کاهش آلاینده است اما هنوز بسیار مشکل داریم و باید با دقت بیشتری کارهایمان را انجام دهیم.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: ما در تهران حتی اگر بهترین تکنولوژیها را داشته باشیم به دلایل بارگذاری جمعیتی و محدوده جغرافیایی تهران به ویژه مناطق تهران، شهریار، قدس، غرب تهران و پاکدشت نمیتوانیم آلودگی ناشی از پدیده طبیعی اینورژن را از بین ببریم.
رستگاری ادامه داد: تنها میتوانیم شدت آلودگی ناشی از وارونگی دما را کمتر کنیم که این امر نیز با کاهش انتشار آلایندهها از منابع آلاینده محقق میشود.
وی افزود: 80 درصد آلایندههای تهران از منابع متحرک همچون خودروها نشأت میگیرد که کنترل این امر با استانداردسازی سوخت خودروها و کاهش تقاضای سفر محقق شود البته در حالحاضر سوخت یورو 4 توزیع میشود و خودروسازان موظف به تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو 4 هستند.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست بیان داشت: در یک برهه زمانی 40 الی 50 ساله، تهران را به این حجم از گستردگی رساندهایم و اکنون باید تبعات ناشی از گسترش شهرنشینی را تحمل و جبران کنیم.
رستگاری در پایان گفت: برای حل معضل آلودگی هوای ناشی از اینورژن باید دولت و مسئولان اقداماتی را انجام و مردم نیز با آنها مشارکت داشته باشند.
انتهای پیام/