معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان اردبیل گفت: در مقایسه وضعیت سوادآموزی در قبل و بعد از انقلاب شاهد افزایش ۶۰ درصدی سوادآموزی در استان هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ دیوان اکبری فر افزود: قبل از انقلاب ۳۱ درصد از مردم اردبیل برخوردار از سواد بودند اما در حال حاضر در گروه سنی ۱۰-۴۹ سال ۹۱ درصد برخوردار از سواد هستند.

وی با بیان اینکه در گروه سنی شش سال و بالاتر نیز میزان سوادآموزی ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد، گفت: این در حالی است که میانگین رشد سوادآموزی کشور در قبل و بعد از انقلاب ۳۷ درصد است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان تأکید کرد: در حال حاضر میزان برخورداری از سواد در گروه سنی شش سال و بالاتر کشور ۸۴.۸ است و استان اردبیل ۴.۱ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.

اکبری فر افزود: در واقع هر چند در میزان سوادآموزی عقب هستیم اما در رشد سوادآموزی پیشتازتر از میانگین کشوری قرار گرفته‌ایم.

وی گفت: در گروه سنی ۱۰-۴۹ سال که جامعه هدف سوادآموزی است میانگین کشوری ۹۲.۹ بوده و استان ۹۱ درصد است که باز کمتر از میانگین کشور هستیم.

وی با تأکید به اینکه دلایل متعددی در وضعیت سوادآموزی شهروندان اردبیلی دخیل است، تأکید کرد: عمده دلیل آن میزان بی‌سوادی بالای زنان در قبل از انقلاب است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان گفت: برخورداری از سواد زنان استان در قبل از انقلاب ۱۴.۶ بود که در سرشماری سال ۹۰ در گروه سنی شش سال و بالاتر به ۷۴.۵ درصد رسیده است.

اکبری فر با اشاره به اینکه در گروه سنی ۱۰-۴۹ سال نیز این رقم به ۸۷ درصد رسیده است، تأکید کرد: در عین حال عامل مؤثر دیگر میزان برخورداری از سواد مناطق روستایی است که قبل از انقلاب ۲۶ درصد بود و در سرشماری سال ۹۰، ۸۶ درصد محاسبه شده است.

وی افزود: فاصله سواد استان با میانگین کشوری نیز در شش سال و بالاتر از ۱۷ درصد در قبل از انقلاب به چهار درصد در آخرین سرشماری سال ۹۰ رسیده است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان اردبیل با بیان اینکه در گروه سنی ۱۰-۴۹ سال نیز فاصله سواد به ۱.۵ درصد کاهش یافته است، گفت: در جامعه هدف سوادآموزی فاصله سواد زنان و مردان از ۳۱.۵ درصد در قبل از انقلاب به هفت درصد در سرشماری سال ۹۰ رسیده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.