در اولین هم‌اندیشی رسانه در حوزه معماری اسلامی، مرکز معماری موظف شد که مقبره دو شهید غواص را احداث کند.

حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست هم‌اندیشی احزاب رسانه درباره معماری اسلامی با حضور علی‌ فروزانفر رئیس مرکز معماری حوزه هنری امروز یکشنبه 23 آبان ماه برگزار شد.

فروزانفر در این مراسم اظهار داشت: در اولین هم‌اندیشی رسانه در حوزه معماری اسلامی، مرکز معماری موظف شد که مقبره دو شهید غواص را احداث کند و طراحی این معماری بر اساس معماری ایرانی اسلامی باشد. قرار است اوایل دی ماه این رونمایی صورت بگیرد. هدف این مرکز ترویج معماری ایرانی اسلامی است. از طرفی قرار است مسابقه معماری ایرانی اسلامی را در زمستان 95 با جنبه طنز و رویکرد انتقادی برگزار کنیم.

وی گفت: اهمیت حوزه معماری به عنوان تجلی عینی فرهنگ عمومی جامعه و کنکاش در آثار معماری به جا مانده از معماران ضرورت دارد؛ زیرا هنر معماری نمود عینی فرهنگ، اندیشه انسان و تجلی ارزش‌های معنوی و مذهبی هر ملت است. معماری به عنوان لباس جامعه می‌بایست متناسب با فرهنگ هر جامعه باشد.

رئیس مرکز معماری حوزه هنری بیان کرد: امروز شاهد گسست میان معماری و فرهنگ و فاصله گرفتن از ارزش‌های اسلامی و نادیده گرفتن روح هنر اسلامی هستیم. به همین خاطر شاهد بحران در لباس جامعه نظیر سیمای شهری، ساختمان‌های معاصر و همین طور معماری و شهرسازی هستیم. به همین خاطر قرار است مسابقه عکاسی معماری را با عنوان معماری اسلامی و معماری غیر اسلامی، برگزار کنیم.

وی در خصوص اهداف این مسابقه گفت: اهداف این مسابقه کنکاش در آثار به جا مانده از معماری معنوی، بررسی تاثیر فضای معنوی اسلامی بر انسان، نمایش زیبایی و ارزش‌های معنوی موجود در فضای معماری، نمایش ناهنجاری‌های زشت و نازیبا در فضای معماری، شناخت و معرفی علل ایجاد محیطی معنوی در کالبد فضا، تجلی سبک زندگی اسلامی در معماری و شهرسازی است.

فروزانفر ادامه داد: شرکت در این مسابقه برای همه علاقمندان آزاد است هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر 10 عکس به دبیرخانه ارسال کند.

وی در خصوص برنامه‌های پیشنهادی شش ماهه دوم سال 95 مرکز معماری اسلامی اظهار داشت: سلسله نشست‌های علمی و شورای مشورتی مرکز معماری اسلامی ایران، طرح گفتمان معماری اسلامی، سلسله نشست‌های معماری فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ همایش معماری و مهندسی فرهنگی،‌ نمایشگاه کاریکاتور و معماری با عنوان شهر اسلامی فرصت‌ها و چالش‌ها و سلسله‌ نشست‌های معماری و رسانه از برنامه‌های پیشنهادی مرکز معماری هستند.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار