معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی گفت:بی‌توجهی به پیشگیری از مسمومیت دارویی سبب بروز مشکلات جدی در، کودکان می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛حسن ملکی‌نژاد اظهار داشت: به منظور پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان باید داروها را دور از دسترس و دید کودکان قرار داد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این لازم است هنگام مصرف داروی کودکان مراقب باشید دوز تکراری به آنها داده نشده و داروها در مقابل چشم کودکان مصرف نشود چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را مصرف کنند.

معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی یادآور شد: بیمارانی که از افسردگی شدید و یا سابقه خودکشی رنج می‌برند نیز دور از دارو باشند و نباید به همه داروهای خود دسترسی داشته باشند به طوری که مصرف داروهای این افراد حتما تحت نظر شخص دیگری باشد.

ملکی نژاد یادآور شد: استعمال دارو توسط افراد مسن باید تحت نظارت افراد خانواده باشد تا از مصرف دوزهای تکراری جلوگیری شود.

وی افزود: بهترین کار برای جلوگیری از مصرف دوزهای تکراری، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرص‌ها در داخل جعبه‌های مخصوص تقسیم‌بندی شده است.

معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه باید داروها مطابق توصیه پزشک یا داروساز و نه بیشتر از آن مصرف شود، ادامه داد: با مصرف چند برابر مقادیر درمانی داروها به طور خودسرانه نه تنها اثر درمانی دارو بیشتر نمی‌شود بلکه عوارض جانبی و مسمومیت ناشی از دارو هم به بیمار تحمیل می‌شود.

ملکی نژاد اعلام کرد: مصرف بیش از حد داروهای مسکن مثل ایبوپروفن و دیکلوفناک و ... سبب ایجاد مشکلات گوارشی، قلبی عروقی و کلیوی می شود.

وی گفت: مصرف بیش از حد استامینوفن باعث ایجاد عارضه کبدی می‌شود و مصرف مکرر و غیرضروری آنتی بیوتیک‌ها نیز باعث ایجاد مقاومت میکروبی می‌شود.

معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار داشت: از القای استفراغ در افراد مسموم خودداری کنید و اگر بیمار در حال استفراغ بود او را به پهلو بخوابانید تا ترشحات و استفراغ بیمار مسیر تنفسی وی را نبندد و در صورتی که بیمار هوشیار است از وی داروهای مصرفی و تعداد و زمان مصرف را بپرسید تا در بیمارستان به کادر درمانی اطلاع دهید.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.