دستور نخست وزیر هند برای خارج کردن اسکناس‌های یک هزار و 500 روپیه‌ای از گردش‌های مالی، اقتصاد این کشور را شوک‌زده کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، نارندرا مودی – نخست وزیر هند – 8 نوامبر (18 آبان ماه) در نطقی با اعلام اینکه اسکناس‌های یک هزار و 500 روپیه‌ای به زودی دیگر معتبر نخواهد بود، باعث بی‌ارزش شدن پول در گردش هفتمین اقتصاد بزرگ جهان شد. 

پشت پرده نابودی 86 درصدی ارزش اسکناس‌های در گردش هند چیست؟

بر این اساس، دولت هند علاقه دارد که این حرکت را "جایگزین کردن پول" بنامد؛ اما در واقع از جنبه اقتصادی این اقدام شوک‌‌‌آور و ترسناک است. نگارنده می‌افزاید: گزارش‌های ابتدایی دلیل این اقدام را مقابله با ارتشا و تامین مالی تروریسم عنوان می‌کنند؛ اما واقعیت این است که هدف اصلی این کار مبارزه با فرار مالیاتی است.

این مطلب می‌افزاید: شما می‌توانید تاثیرات این تصمیم را در خارج از بانک‌ها شاهد باشید. صف‌های طولانی مردم برای تعویض اسکناس‌ تا پایین خیابان کشیده شده است. اقدام اخیر ممکن است بزرگترین تعویض اسکناس در هند باشد؛ اما از جنبه ارزش و براساس معیارهای بین المللی این اقدام باارزش‌ترین جایگزینی پول محسوب نمی‌شود. اسکناس هزار روپیه‌ای تنها 12 پوند ارزش دارد. این درحالی است که اسکناس‌های یک هزار و 500 روپیه‌ای در مجموع 86 درصد از ارزش پول در گردش هند را تشکیل می‌دهد. در نتیجه این تصمیم، 86 درصد پول نقد هند دیگر ‌ارزشی ندارد. 

دولت هند اوایل سال میلادی جاری گزارشی منتشر کرد که براساس آن در سال 2013 تنها یک درصد از جمعیت این کشور مالیات بر درآمد پرداخت کرده بودند. واقعیت این است که تعداد زیادی از مردم هند مالیات پرداخت نمی‌کنند. حتی فقیرترین مردم هند نیز به دلیل مواردی چون عروسی دختر، شهریه فرزندان و یا بیماری اعضای خانواده‌ مقداری پول نقد ( در حد چند هزار روپیه) ذخیره دارد. با این وجود، بیشتر هندی‌ها پول نقد زیادی را ذخیره کرده‌اند. در هند اصلا عجیب نیست که در زمان خرید و فروش یک ملک، فروشنده نیمی از ارزش معامله را به صورت نقد در چمدان‌‌هایی با اسکناس‌های یک هزار روپیه‌ای پرداخت کند. پیشبینی می‌شود میزان "اقتصاد سایه" هند معادل 20 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور باشد. تعویض پول از سوی مودی به منظور با‌زگرداندن این پول‌ها از سایه است. 

در حال حاضر مردم هند می‌توانند تنها 4 هزار روپیه اسکناس قدیمی (معادل 48 پوند) در روز را با اسکناس 500 و 2 هزار روپیه‌ای جدید تعویض کنند. مردم تنها تا پایان ماه دسامبر (30 روز منتهی به 10 دی ماه) می‌توانند اسکانس‌های قدیمی را تعویض کنند. با این وجود، محدودیتی برای میزان دارایی‌های حساب بانکی افراد تا پایان ماه دسامبر وجود ندارد؛ اما دولت هشدار داده است پس از این تاریخ مقامات مالیاتی درباره حساب‌هایی با بیش از 250 هزار روپیه (2962 پوند) تحقیق خواهند کرد و مردم باید نسبت به اثبات پرداخت مالیات‌های پیشین خود پاسخگو باشند. هر فردی که مالیات خود را پرداخت نکرده باشد باید تمامی مالیات‌هایش را به علاوه جریمه 200 درصدی پرداخت کند. 

در پایان این مطلب آمده است: اقدام نخست وزیر هند سیاستی شجاعانه است. با این وجود، این اقدام مردم طبقه پایین هند که حامیان اصلی او محسوب می‌شوند را تحت فشار قرار می‌دهد. آنها به دلیل آنکه معتقد بودند مودی بهترین گزینه برای رشد اقتصادی و پیشرفت آنها است، به او رای دادند. به طور قطع مردم طبقه پایین هند از اینکه پس‌اندازهایشان به دست مودی نابود شود، خشنود نخواهند بود. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار