رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد یونان دوست و متحد مهمی برای آمریکاست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان؛ "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا امروز در دیدار با همتای یونانی خود در آتن گفت این آخرین سفر خارجی من خواهد بود. من فکر کردم بسیار خوب خواهد بود تا از کشور با عظمت یونان که مهد دموکراسی در جهان است، دیدار کنم. این کشور منبع بسیاری از نگرش ها و ارزش هایی است که به ساخته شدن آمریکا کمک کرد و یونان دوست و متحد مهم آمریکاست.

رئیس جمهور آمریکا افزود: یک اروپای قدرتمند و متحد برای کل جهان حائز اهمیت است.  

باراک اوباما در دیدار با همتای یونانی خود در آتن گفت واضح است که یونان در چند سال گذشته دوران دشوار اقتصادی داشته است. سیاست دولت من این بوده است که هر کاری از دستمان بر می آید، برای همکاری با دولت و ملت بزرگ یونان برای احیای رشد و امیدواری و رفع دشواریها کمک  کنیم. ما خوشحالیم که می بینیم پیشرفت هایی حاصل شده است و این پیشرفتها ادامه دارد. در عین حال ما قبول داریم که هنوز چالش های قابل توجهی پیش رو وجود دارد و ما قصد داریم شانه به شانه ملت یونان در این فرایند باقی بمانیم. ما معتقدیم اروپایی قوی و شکوفا و متحد نه فقط برای مردم اروپا بلکه برای جهان و برای آمریکا خوب است. ما همچنین معتقدیم اهمیت دارد که همه ملتهای اروپا از فرصت رشد برخوردار باشند. بخشی از پیام من در سفرم نه فقط به یونان بلکه در دیدار با دیگر رهبران اروپایی این است که آنها را تشویق کنیم روندی را دنبال کنند که فرصتها را برای همه به ویژه جوانان اروپا و یونان فراهم و تضمین کند. من همچنین می خواهم تشکر و تحسین جهانی را از یونان بنمایم که به شکلی بشردوستانه و دلسوزانه با بحران جدی آوارگان و پناهجویان که اتفاق افتاده است، برخورد می کند. 

اوباما ادامه داد: من در اجلاس آوارگان و پناهندگان که سپتامبر گذشته سازمان ملل متحد در آمریکا برگزار کرد و من میزبان آن بودم، گفتم که مهم است نباید هیچ کشوری نباید به تنهایی همه بار این مسئولیت و چالش را به دوش بکشد و همه ما باید سهمی در آن داشته باشیم و به رفع درد و رنج آوارگان کمک کنیم و با مسئله آوارگان به شکلی منظم و دلسوزانه برخورد کنیم. ما خیلی خوشحال هستیم که در مدیریت صحیح این مسئله با دولت یونان همکاری داشته ایم. مسئله آخر اینکه، همکاری میان آمریکا و یونان چه مقابله با تروریسم و حل برخی چالشهای کنونی در خاورمیانه، چه میزبانی کشتیهای نیروی دریایی آمریکا در آبهای یونان، چه همکاری در دریای اژه و چه روابط قوی میان آمریکا و یونان در ناتو، اهمیت بسزایی دارند. من می خواهم دوباره بر تحسین آمریکا از مردم یونان و ائتلاف آنها با آمریکا تاکید کنم. همچنین از نظر ما ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس (میان اروپا و آمریکا) همچنان اساس مهمی در امنیت ماست و خلل ناپذیر است. اهمیت این مسئله باعث تدوام آن شده است و حتی با وجود تغییر دولت در آمریکا، این ائتلاف مهم ادامه پیدا می کند. همه دولتهای دموکراتیک و جمهوریخواه آمریکا تاکید داشته اند و دارند که ائتلاف ناتو مطلقا حیاتی است و روابط دو سوی اقیانوس اطلس، اساس امنیت و شکوفایی متقابل ماست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار