سیاست دفاعی اتحادیه اروپا پاسخی به سیاست‌های خارجی ترامپ

به دنبال پیروزی ترامپ، ایده ایجاد یک سیاست دفاعی و امنیتی مشترک بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا با قوت بیشتری مطرح شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رادیو صدای آلمان (دویچه وله) گزارش داد: ایده ایجاد یک سیاست دفاعی و امنیتی مشترک مدت‌هاست ذهن وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به خود مشغول کرده که پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تایید مجددی بود بر اهمیت چنین توافقی.

بر این اساس کشورهای عضو اتحادیه اروپا برآنند تا درباره نقش ناتو و همچنین چند و چون مشارکت کشورهای عضو این اتحادیه در ماموریت‌های پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی مشورت کنند. در همین رابطه قرار است جلسه‌ای با حضور وزیران دفاع کشورهای عضو برگزار شود.

اتحادیه اروپا نخستین تصمیمات مربوط به برنامه تقویت دفاع مشترک را تصویب کرد. بر اساس این تصمیمات، قرار است یک مرکز برنامه‌ریزی و یک مرکز هدایت در امور دفاعی و امنیتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد شود.

این نخستین سنگ‌پایه تشکیل اتحاد دفاعی و امنیتی اروپاست. در نشست‌هایی که تاکنون با شرکت وزیران امورخارجه و همچنین دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شده است، نخستین گام‌ها در این زمینه تصویب شده‌اند.

بر اساس این برنامه دفاعی و امنیتی جدید، اتحادیه اروپا می‌باید بتواند سریع‌تر و مستقل‌تر از پیش در برابر خطرات و تهدیدات واکنش نشان دهد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا می‌باید نقش راهبردی فعال‌تری در سراسر جهان ایفا کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار