مزدوران آل سعود با نقض آتش بس در یمن، جنایت انسانی دیگری را رقم زدند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به گزارش خبرگزاری "العالم"، در ادامه جنایات آل سعود در یمن، جنگنده های  عربستان سعودی، روز جمعه با نقض آتش بس توافقنامه مسقط که کمتر از 24 ساعت از آن می گذشت ، بازار محلی شهر تعز را بمباران کردند که  در این جنایت 24 شهروند یمنی به شهادت رسیدند و 27 تن دیگر زخمی شدند.

همچنین به گزارش "العالم"، مزدوران سعودی تلاش کردند که در بخش عسیلان در منطقه شبوه و صرواح  در استان مارب به پیشروی بپردازند، اما نیروهای مشترک یمن این تلاش را خنثی کرده و خسارات گسترده ای به مزدوران وارد کردند.

نیروهای یمن در پاسخ به حملات سعودی ها یکی از مواضع مهم مزدوران عربستان در تعز را مورد هدف قراردادند که در  این حمله تعدادی از مزدوران کشته و مجروح شدند؛ پیش از این جنبش انصارالله و احزاب ملی گرای یمنی نیز اعلام کرده بودند در صورت پایبندی طرف مقابل به توافقنامه، آنها هم به آتش بس جدید پایبند خواهند بود.

در همین راستا به گزارش "العالم"، "محمد عبدالسلام" سخنگوی انصارالله گفت: توقف حملات تجاوزکارانه و شکستن محاصره، مهمترین اولویتهای مورد درخواست مردم یمن هستند.

جنایات تمام ناشدنی آل سعود در یمن

آل سعود حافظ منافع آمریکا در منطقه


باتوجه به موقعیت و اهمیت استراتژیک یمن که بر چندین آب راه و جزیره مشرف بر آب‌های عمیق کنترل دارد آمریکایی ها و متحدانشان سعی بر آن دارند تا به هرنحوی حضور خود را در این منطقه محفوظ بدارند.

چندی پیش پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در گزارشی به بررسی نقش آمریکا و اسرائیل در حملات نظامی آل سعود علیه یمن پرداخت؛ در این گزارش آمده است: باب‌المندب، در تجارت دریایی بین المللی و جابه‌جایی دریایی انرژی، تنگه‌ای بسیار استراتژیک و مهم به حساب می‌آید که از طریق اقیانوس هند، با خلیج فارس و از طریق دریای سرخ نیز با دریای مدیترانه در ارتباط است. اهمیت این تنگه برای خطوط کشتیرانی و تجارت دریایی میان آفریقا، آسیا و اروپا همچون اهمیت بسیار زیاد کانال سوئز است؛ سعودی‌ها مدتها است یمن را به عنوان حیاط خلوت خود و بخشی از حوزه نفوذ ریاض در نظر می‌گرفتند، اما این بار آمریکا قصد دارد تا از کنترل تنگه باب‌المندب، خلیج عدن و جزایر «سوکوترا» اطمینان حاصل کند.

در ادامه این گزارش آمده است: از سویی اسرائیل با در دست داشتن کنترل یمن توسط آمریکا و متحدانش می تواند از طریق دریای سرخ به اقیانوس هند دسترسی داشته باشد؛ اما در غیر این صورت دیگر اسرائیل قادر نخواهد بود به راحتی وارد خلیج فارس شود و ایران را از این طریق تهدید کند؛ از همین رو کنترل یمن، یکی از مواردی بود که "بنیامین نتانیاهو" در اظهارات خود در کنگره آمریکا در تاریخ ۳ مارس بر آن تاکید داشت.

در کنار اهمیت ژئوپلتیک یمن در حمل و نقل دریایی، زرادخانه‌های موشکی ارتش یمن نیز از اهمیت خاصی برخوردارند، موشک‌های یمن این قابلیت را دارند که هر کشتی که قصد عبور از خلیج عدن یا تنگه باب‌المندب را داشته باشند، هدف قرار دهد؛ از همین رو، حملات هوایی عربستان سعودی به انبارهای موشکی یمن در حقیقت در جهت تأمین منافع اسرائیل و آمریکا صورت می گیرد.

به گزارش وبگاه خبری "اوراق پرس" یمن، حمایت های دولت آمریکا تنها محدود به کمکهای تسلیحاتی نبوده و علاوه بر همکاری های لجستیکی همچون سوخت رسانی به جنگنده های سعودی،  تعیین اهداف حمله و حضور ده‌ها مشاور نظامی آمریکایی و انگلیسی در اتاق عملیات عربستان،  با این کشور چندین قرارداد فروش تسلیحات پیشرفته، هرکدام  به ارزش یک میلیارد دلار بسته است.

عربستان در بن‌بست سیاسی

جنایات تمام ناشدنی آل سعود در یمن 

حمد دستمالچی" کارشناس سیاست خارجی و سفیر سابق ایران در اردن و لبنان در گفتوگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون جنایات دولت عربستان در یمن ضمن اشاره به سابقه جنایات آل سعود در این کشورگفت: سعودی ها بر خلاف قوانین بین المللی  وحشیانه یمن را مورد تجاوز قرار می‌دهند.

دستمالچی ضمن تاکید بر آنکه هیچ آینده ای برای عربستان در یمن نمی‌توان متصور بود گفت: بنظر میرسد آل سعود که از حمایت آمریکایی ها درجنگ با یمن ناامیدشده است خود را در یک بن‌بست سیاسی می بیند و دست به اقدامات خودسرانه ای  میزند که نتنها در پیش برد اهدافش موثر واقع نشده است  بلکه تنها پرونده سنگینی را برای خودش ساخته که باید در آینده پاسخگو باشد.

جنایات تمام ناشدنی آل سعود در یمن


به گزارش پایگاه شبکه خبری "العالم"، مرکزحقوق و توسعه یمن اعلام کرد، در طول 600 روز تجاوز مزدوران عربستان سعودی به یمن، یازده هزار و 403  شهید غیر نظامی که 2458 نفر آنان کودک، 1811 نفر زن و 7134 نفر مرد هستند و نوزده هزار و 343  نفر زخمی شدند.

باوجودی که عربستان سعودی بواسطه دلارهای نفتی خود سالهاست مهرسکوت را بر دهان سازمانهای بین المللی کوفته، اما تاکنون موفق به بستن چشم جامعه جهانی برروی جنایات خود نشده است، ازسویی مقامات آمریکایی هم با سکوت یا حمایت های آشکار ونهان خود، هیزم کش آتش جنایات آل سعود در منطقه، بویژه یمن شده اند.

گزارش از: محمد صادق کلبادی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار