وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سند آمایش آموزش‌های عالی تدوین شده است و بر اساس این سند، کشور به 10 منطقه تقسیم می‌شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی پیش از ظهر امروز در نشست با جمعی از مسوولان و روسای دانشگاه کردستان با اشاره به این که سند آمایش آموزش‌های عالی تدوین شده است، گفت: بر اساس این سند کشور به 10 منطقه تقسیم و این مناطق کاملا مشخص شده است.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بر همین اساس دانشگاه‌های ما در سطح کشور باید آموزش‌گرا شوند و آموزش‌های مهارتی به شدت تقویت شوند.

وی خاطرنشان کرد: از 700 هزار دانشجوی ورودی سال تحصیلی جاری حدود 27 هزار نفر مربوط به رشته‌های مهارتی است که این واقعا ظلم است و باید برای تقویت و افزایش این آمار اقدامات جدی شود.

فرهادی اظهار کرد: اگر قرار است توسعه خوبی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم نیاز به نیروهای ماهر و متخصص داریم که باید در دانشگاه‌ها اموزش ببینند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با توجه به اهمیت این مهم بر اساس طرح آمایش برنامه راهبرد توسعه دانشگاه‌ها تعریف شده و دانشگاه‌های کردستان نیز باید توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه نسبت دانشجو به هیات علمی خوب نیست، خاطرنشان کرد: این نسبت در کشور 27 به یک و در استان کردستان 29 به یک است که باید ارتقا پیدا کند.

به گفته فرهادی، این نسبت باید در برنامه ششم به 22 نفر به ازای یک دانشجو برسد که رسیدن به این مهم نیاز به تلاش جدی دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اجرای قانون بومی‌گزینی در دانشگاه‌ها گفت: اینکه اجرای این قانون به نوعی ظلم به دانش‌آموزان مناطق محروم است و امکان بهره‌مندی و دسترسی دانش‌آموزان  دانشگاه‌های مطرح را کم کرده است.

فرهادی گفت: بحث بومی‌گزینی قانون است و لغو آن در حدود اختیارات دولت نبوده اما باید مطالعات لازم روی آن انجام و برای دانش‌آموزان با استعداد در استان‌های محروم یک فکر ویژه شود.

وی با تاکید بر توسعه دانشگاه‌ها براساس ظرفیت‌های موجود در هر استانی گفت: پژوهشکده توت‌فرنگی با توجه به ظرفیت بالای استان در این حوزه باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

به گفته فرهادی، توسعه رشته‌های مرتبط با داروهای گیاهی که از لحاظ ارزش افزوده و اشتغال‌زایی ظرفیت بالایی دارند باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت: اگر در بحث صنعت در کردستان و استان‌های مشابه به سطح مطلوب نرسیده‌ایم باید بحث کاراموزی و کارورزی دانشجویان در سایر بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و غیره مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خوابگاه دانشجویی را از مسائل بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه در برنامه توسعه پنجم تصمیم بر این بوده که دولت به موضوع توسعه خوابگاه‌ها و هزینه در این خصوص ورود پیدا نکند و سرمایه‌گذاری در این حوزه ممنوع شده است

وی از برنامه‌ریزی برای احداث بیش از 300 خوابگاه در سراسر کشور خبر داد و گفت: نقش خیرین در توسعه و ساخت، مدارس، دانشگاه‌ها و غیره بسیار پررنگ بوده و قابل تقدیر است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تقویت و تامین تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: 14 هزار میلیارد تومان به حوزه تحقیقات و پژوهش و تجهیزات دانشگاهی اختصاص یافته اما تا به حال تخصیصی نداشته‌ایم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.