كارگردان نمایش «خاتون» گفت: امام حسین(ع) می خواهد به همه انسانیت را یاد بدهد.

«خاتون» قابی برای روضه نیست/ شعار زده نیستمبه گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین عالم‌بخش، كارگردان و نویسنده تئاتر، با بیان اینكه با توجه به شرایط فرهنگی، مذهبی و اجتماعی كشورمان مناسبت های مذهبی و دینی بر روی همه چیز تاثیرگذار است، عنوان كرد: مناسبت های مذهبی بر روی آثار هنری اثر گذار است و هنرمندان در زمانی كه قرار می گیرند این تاثیرات را در آثارشان مشاهده می كنند.
 
وی افزود: هنر برای تعالی انسان است و به دلیل اینكه مراسم مذهبی ما هم برای تعالی روح است، مسیر هنر نیز منطبق بر همین اصل می شود.
 
عالم‌بخش درباره نمایش «خاتون» نیز گفت: این نمایش سال ها قبل نوشته شد تا به صورت تله تئاتر پخش شود، اما به دلایلی اجرا نشد. تا اینكه سال گذشته به صورت نمایش به نگارش درآمد. سال گذشته نیز تحقیق های این نمایش به شكل مفصل انجام شد و در عرصه نمایش و روی صحنه به اجرا درآمد. نگاهی كه من احساس می كنم در مورد آثاری كه درباره مذهب صحبت می كند، تفكر در اتفاقات و سیره زندگی است. مردم تئاتر می بینند كه بیندیشند و تنها به صرف احساس نمی آیند. در هیئت های مذهبی نیز چیزی كه مهم تر از روضه خواندن است، محتوای سخنرانی هایی است كه تفكر انسان را منقلب كند و باعث شود بیشتر بیندیشد و به معرفت وجودی اتفاقات فكر كند.
 
این كارگردان تصریح كرد: امام حسین (ع) همچون سونامی تمام ساختارها را می شكند و در تمام دنیا این موضوع را می بینیم. به همین دلیل وظیفه خود دانستم كه در مورد وجود حضرت رقیه (س) صحبت كنیم.
 
وی گفت: واقعیت و حقیقت را گفتم. گاهی واقعیت با حقیقت پنهان درون فرق دارد و دنبال این نبودم كه قاب های روضه درست كنم. برای این نمایش زمان گذاشتم و تلاش كردم داستان را دراماتورژی كنم. در تئاتر كشورمان البته تعریف ها درباره درام فرق می كند. اما شعارزده نیستیم. «خاتون» این باور را شكانده كه می داند چه می خواهد بگوید و می خواهد بگوید ببینید چه اتفاقاتی رخ داده است و چه رسالت بزرگی نمایش داده شده است. امام حسین (ع) می خواهد به همه انسانیت را یاد بدهد و ما در نمایش این را داریم.
 
عالم‌بخش با بیان اینكه در لایه های نمایش می توانیم به این سخن از امام حسین(ع) برسیم كه اگر دین ندارید آزاده باشید، اظهار كرد: امام حسین (ع) راه درست را نشان می دهد و كسی اگر راه درست را پیدا كند، دینش هم درست می شود. سبكی كه بتوان در این راه به درستی رفت اسلام ناب محمدی و تشیع است.


انتهای پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.