معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: با برگزاری همایش عظیم انسانی و معنوی زائران پیاده حرم رضوی باید فضای فرهنگی و اجتماعی شهر مشهد ارتقا یابد.

ارتقاء فضای فرهنگی شهر در همایش عظیم زائران پیاده حریم رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، وحید جلیلی در نشست هماهنگی فعالیت های ماه صفر در جمع مدیران فرهنگی مناطق شهرداری مشهد اظهار کرد: قصه زیارت در منظومه فکری و آرمانی اسلام جایگاه ویژه ای دارد و یکی از مزیت های بزرگ نظام اجتماعی اسلام است که به گسترش ارتباطات اسلامی می انجامد.
وی بیان کرد: شاید زیارت در ظاهر رفتن به دیدار یک عزیز باشد ولی در عمل شکل گیری یک همایش بزرگ با یک هدف معنوی در یک مکان است.
وی در توصیف فلسفه زیارت اظهار کرد: زیارت علاوه بر ملاقات با ولی خدا موجب تقویت ارتباط و اتحاد بین مومنین می شود که اجتماع عظیم اربعین در کربلا نمونه بارز آن است.
وی افزود: اگر چه امام حسین (ع) نقطه نهایی و محور حرکت مسلمانان در روز اربعین هستند ولی در عمل ارتباطات پرطراوت و الهام بخشی با این اجتماع در بین مومنین شکل می گیرد.
جلیلی با بیان اینکه این فرصت در نهاد جامعه دینی توسط شارع مقدس تاسیس شده است؛ تصریح کرد: در دوره های مختلف از ظرفیت زیارت بهره برداری شده برخی دوره ها به صورت جدی تر و گاهی بهره برداری حداقلی شده است.وی با بیان اینکه از ظرفیت حج نیز استفاده حداقلی شده است؛ عنوان کرد: اگر چه قرن ها مسلمانان جهان از کشورهای مختلف در مراسم حج گرد هم می آیند ولی نداشتن ارتباطات اسلامی بین یکدیگر موجب شده که اسرائیل احساس هیچ گونه خطری نکند.
وی با اشاره به خطبه منای امام حسین (ع) گفت: امام حسین در منا با گردآوری نخبگان عالم اسلام در سخنرانی مفصلی، آنان را در مورد مشکلات شهر خود مورد خطاب قرار می دهد.
وی تصریح کرد: هدف از این خطبه این است که در مراسم مذهبی مسلمانان تنها معنویات را مد نظر نداشته باشند بلکه باید معارف اخلاقی، اجتماعی، سیاسی نیز مورد توجه قرار گیرد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد اظهار کرد: معنویت در اسلام بویژه معنویت تشیع صد درصد اجتماعی است و مسلمانان با نزدیک شدن به خدا از جامعه دور نمی شوند  در حالی که معنویت در مسیحیت با نزدیک شدن به خدا از جامعه دورتر می شوند.
وی با اشاره به حضور میلیونی زائر از نقاط مختلف ایران و جهان با تنوعی از اقوام مختلف در روز های پایانی ماه صفر در مشهد، بیان کرد: ما باید از این فرصت و ظرفیت در ارتقای فرهنگی و اجتماعی شهر مشهد بهره مند شویم.
وی عنوان کرد: مشهد با سابقه 1200 ساله خود با مفهوم شهادت امام رضا (ع) گره خورده و نشان ازهویت دینی و تاریخی  این شهر است و این هویت باعث افتخار مشهدی ها است.
وی ظرفیت روزهای پایانی ماه صفر در مشهد را بسیار بیشتر از آنچه که تاکنون استفاده شده دانست و گفت: در این همایش عظیم انسانی و معنوی باید فضای فرهنگی و اجتماعی مشهد ارتقا یابد.
جلیلی ضمن تاکید بر تلاش بیشتر در این زمینه بیان کرد: شهرداری باید لذت کمک کردن به دیگران را در مردم مشهد بوجود بیاورد و ایام شهادت امام رضا (ع) بهترین فرصت برای انجام این کار است تا بین زائران و مجاوران احساس نزدیکی بیشتری شود.
وی اظهار کرد: شهرداری به عنوان  یک نهاد اجتماعی و حکومتی تنها وظیفه اش کمک به آنهایی که نیاز دارند نیست، بلکه باید زمینه  فراهم شود تا شهروندان لذت کمک به دیگران، از خود گذشتگی و ایثار را درک کنند.
وی  با اشاره به ثبت نام بیش از 40 هزار نفر به عنوان خادم افتخاری بیان کرد: این نشان دهنده وجود ظرفیت کمک رسانی به یکدیگر در مردم مشهد است.
وی با بیان اینکه این ایام فرصتی برای مشهدی ها است که احساس مهمان پذیر بودن را درک کنند؛ افزود: به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و پایتخت معنوی کشور باید حس معنوی و هویتی در مردم مشهد ایجاد شود.
انتهای پیام// ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.