دبیر شورای منابع علمی وزارت علوم گفت: کتابخانه های دانشگاهی 60 درصد از نیاز های دانشجویان را پاسخ می دهند.

سید ابراهیم عمرانی دبیر شورای منابع علمی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه کتابخانه های دانشگاهی 60 درصد نیازهای دانشجویان را پاسخ می دهد، گفت: کتابخانه ها از نظر بودجه ضعیف عمل کردند و قدرت در اختیار قرار دادن منابع به دانشجویان را ندارند.

عمرانی با بیان اینکه بین جذب کتابداران و تعداد کنابخانه ها فاصله است، اظهار داشت: در کشور بیش از 70 درصد کتابخانه ها به صورت دولتی فعالیت می کنند که به دلیل داشتن محدودیت در استخدام کتابدار، کتابخانه ها با مشکلاتی مانند افزایش حضور دانشجویان در کتابخانه و ازدیاد جمعیت مراجعه کنندگان برای ثبت نام مواجه هستند.

دبیر شورای منابع علمی وزارت علوم به دوسویه بودن وظایف یک کتابدار اشاره کرد و افزود: یک کتابدار در شغلش به کاربری و مجموعه کتابخانه اهمیت می دهد و تلاش می کند تا یک مجموعه فعال را فراهم کند.

عمرانی با بیان اینکه کتابدار سعی دارد دسترسی مردم به منابع را راحت تر کند، اظهار داشت: وظیفه، شغلش، انگیزه و علاقه یک کتابدار در منابع و کاربران تعریف می شود و کتابداران بر اساس نوع کتابخانه ها مانند دانشگاهی، کتابخانه های عمومی، کارمندان بازنشسته یا کودکان باید مطالعه داشته باشند و بتوانند به تامین منابع مورد نیاز مراجعه کنندگان پاسخگو باشند.

کتاب، عمقی از دانش است!
افخمی مدیر گروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به کتابهای راهنما اشاره کرد و اظهار داشت: کتاب یا کتابچه های راهنما و منابع عمومی مثل مجله و روزنامه ها جزئی از فرهنگ عمومی و عامه پسند هستند و کتاب های داستانی، علمی، سلسله تاریخی و کمکی متون مدارس عمقی از دانش و اطلاعات است.

افخمی با بیان اینکه در کتابخانه های عمومی بیشتر به منابع پرداخته می شود تا به اطلاعات عمومی، بیان کرد: کتابخانه های کشورهای خارجی جهت افزایش آگاهی و کسب اطلاعات عمومی شهرمندان، از رسانه های جمعی فاصله گرفته و به سایر رسانه ها مانند سریال های تلویزیونی، وجود CD یا نوار سوق پیدا کردند.

به گفته وی؛ در این کشورها دسترسی مردم به رایانه جهت تهیه منابع مورد نیاز و کسب اطلاعات بیشتر وجود دارد و طبق قوانین کشوری عدم دسترسی کودکان به سایت ها آنها را فیلتر کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار