در سومین جلسه پیشگیری از وقوع جرم استان، آغاز رسمی اجرای طرح نماد در مدارس آذربایجان شرقی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز طرح نماد سند تدوین شده برای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است که 6 استان برای اجرای پایلوت آن انتخاب شده اند.
به گفته رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در قالب این طرح برای تمامی دانش آموزان ضمن تشکیل پرونده، دانش آموزانی که رفتار پرخطر دارند نیز شناسایی و اقدامات پیشگیرانه و مداخلاتی برای این دانش آموزان انجام می گیرد.
وی ادامه داد: در این طرح 6 مدرسه از آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز و مدارسی از شهرستان کلیبر انتخاب شده است.
محور طرح نماد شناسایی و کمک به دانش آموزان در معرض آسیب هایی مانند خشونت یا اعتیاد است تا در صورت لزوم، مداخلات مناسب و آموزشهای پیشگیرانه برای آنان صورت گیرد.
یکی دیگر از مصوبات این جلسه الزام آموزش های پیش از ازدواج بصورت آزمایشی در 2 شهرستان است که مقرر شد سازوکارهای لازم برای اجرای آن توسط اعضای کمیته پیشگیری از وقوع جرم فراهم شود و شهرستان های هدف اجرای این طرح نیز مشخص شوند.
حجت الاسلام والمسلمین مظفری با بیان اینکه آمار دقیقی از کودک آزاری در کشور و استان وجود ندارد، با توجه به نامگذاری 29 آبان با عنوان روز جهانی مقابله با کودک آزاری، اداره بهزیستی را مکلف به تدوین طرح پیشگیری از کودک آزاری در استان کرد.
وی گفت: اداره کل بهزیستی استان حداکثر 45 روز فرصت دارد این طرح را برای اجرا آماده کند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم  دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه در تشریح جرایم اولویت دار گفت: 60 درصد پرونده های کیفری در دادگستری متعلق به 10 جرم است که در راس آنها ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص و تهدید، سرقت، تخریب، تصادفات، کلاهبرداری و خیانت در امانت قرار دارد.
مسعودی فر با بیان اینکه در پرونده های کیفری در نیمه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش 10 درصد هستیم گفت: 57 درصد این جرایم نیز مربوط به 10 عنوان دعاوی حقوقی است که 25 درصد آنها مسائل خانوادگی است.
وی افزود : طلاق توافقی، مطالبه مهریه و الزام به تمکین از عمده پرونده های حقوقی در مورد مسائل خانوادگی است.
وی گفت: در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش یک درصدی طلاق توافقی و 27 درصدی پرونده های مربوط به مطالبه مهریه هستیم.

انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.