رییس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید سازمان ملل متحد در آوردن صلح در افغانستان ناکام بوده‌است.

امرالله صالح:سازمان ملل متحد در آوردن صلح در افغانستان ناکام بوده استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان روز پنج‌شنبه (۴ قوس) در کنفرانسی در کابل گفته است که سازمان ملل متحد در افغانستان در آوردن صلح و ایجاد دیدگاه توسعه در افغانستان ناکام بوده‌ است.

این عضو پیشین حکومت افغانستان، بیان داشته که سازمان ملل متحد در دو مسأله مشروعیت‌ بخشیدن به مداخله نظامی پس از یازده سپتامبر در افغانستان و مشروعیت‌بخشیدن دولتی در افغانستان کام‌یاب بوده و از بزرگ‌ترین ناکامی‌هایش نیز تطبیق‌نشدن قطع‌نامۀ ۱۳۷۳ شورای امنیت این سازمان بوده‌است.

سازمان ملل متحد دو هفته پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ یک در ایالات متحدۀ امریکا قطع‌نامه‌یی را به تصویب رسانید که چهارچوب جهانی مبارزه با تروریزم در آن گنجانیده شد.

آقای صالح گفت گفت در یکی از بندهای قطع‌نامۀ ۱۳۷۳ سازمان ملل می‌گوید کشوری که اتباعش مستقیم یا غیر مستقیم در تروریزم داخلت داشته باشند مکلف است اتباعش را به زندان بی‌افگند و به پنجۀ عدالت بسپارد و هم‌چنان در هیچ کشوری نهادهای غیر رسمی، رسمی، انجیوها، دانش‌گاه‌ها و خیابان‌ها نمی‌توانند به شکلی از اشکال حملۀ تروریستی را توجیه استراتیژیک یا سیاسی کند که به اساس این دوبند قطع‌نامه و اگر تطبیق گردند، سرنوشت پاکستان معلوم است چی خواهد شد.

هم‌چنان رییس پیشین امنیت ملی دلیل این‌که چرا این قطع‌نامه تطبیق نمی‌شود را موجودیت منافع کشورها در افغانستان می‌داند که آن را در تطبیق این قطع‌نامه نمی‌بینند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.