به دلیل آنکه مردم به مولانا علاقه زیادی دارند، هر شعری را که اندکی درونمایه عرفانی دارد، به این شاعر نسبت می‌دهند.

فعلا نه/شعرهای « مولانا » و « حسین پناهی » بیشتر جعل می شوندنازنین توتونچیان، عضو کمپین مبارزه با نشر جعلیات در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به بیشترین تعداد جعلیات گفت: آنگونه که در کمپین مبارزه با جعلیات زبان فارسی کار کردیم، بیشترین تعداد آثار جعلی از « مولانا» و «حسین پناهی» است. به دلیل آنکه مردم به مولانا علاقه زیادی دارند، هر شعری را که اندکی درونمایه عرفانی دارد، به این شاعر نسبت می دهند.

وی افزود: به دلیل آنکه در شعرهای «حسین پناهی» وزن و قافیه نیست آثار وی را جعل کردند و هر نوشته‌ای را به نام وی منتشر می‌کنند. اخیرا شاهد این مسئله هستیم که هر نوشته‌ای را به هرکسی نسبت می‌دهند، بدون آنکه افکار و گفتارش شبیه وی باشد.

عضو کمپین مبارزه با نشر جعلیات با اشاره به روند نشر جعلیات اظهار داشت: گویا روند نشر جعلیات نسبت به گذشته رو به بدتر شدن است و با روند سریعتری انجام می‌شود. انتساب اشعاری که شاعر آن مشخص نیست و ناشناخته است،  می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از جمله آن کمبود مطالعه است. درصورتی که مردم با آثار شاعر و  نویسنده فارسی آشنایی داشته باشند، زبان وی را تشخیص می‌دهند.

توتونچیان ادامه داد: دلیل دیگر نشر جعلیات این است که فرد هیچ اهمیتی برای حق مولف قائل نیست. به فرد می گوییم چرا این مطلب را از فلان شخص بیان می‌کند، در صورتی که اثر وی نیست. در پاسخ تنها به گفتن زیبا بودن مطلب اکتفا می‌کند. درصورتی که در ادبیات زبان مهمتر از پیام است. افراد در فضای مجازی تا پیامی به دستشان می‌رسد، آن را منتشر می‌کنند. هم اکنون با وجود این فضا سرعت پخش مطلب بسیار بالا رفته است. در چند قرن پیش نیز انتشار جعلیات وجود داشت. به عنوان مثال رباعیات زیادی به خیام منسوب شده است.

وی بیان کرد: اسم «مولانا» را زیر مطلبی می‌نویسند تا بیشتر پخش شود. در این میان هستند افرادی که از پخش جعلیات غرضی دارند. البته ما خوشبینانه به موضوع نگاه می کنیم. گاهی فرد اثر خود را با نام مولانا پخش می کند و سپس می‌گوید اثر پخش شده شعر وی است تا به این وسیله اثر خود را مطرح کند. این مسئله درباره شاعران امروز نیز وجود دارد.
 
عضو کمپین مبارزه با نشر جعلیات تصریح کرد: صدمات نشر جعلیات بیشتر از آن است که افراد تصور می کنند. گاهی به دانش آموزانم می‌گویم شعری از «مولانا» برایم بیاورند. آنها شعری جعلی را در کلاس ارائه می دهند. گویا تنها راه مطالعه نسل جدید گوشی هایشان است! تصور غلطی در این باره شکل گرفت. در آینده آسیب های نشر جعلیات به طور کامل مشخص می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
سلام خواهشا یه سایت معتبر برا اشعار معرفی کنید