در یادگیری اصول اولیه حضور در فضای مجازی نکات کوتاه و کاربردی وجود دارد که مجهز شدن به آنها در حضور مفید ما در این فضا اثرگذار خواهد بود.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پس پرده ذهن همه ما این "باید" وجود دارد که ورود به هر مکانی آدابی دارد و استفاده از هر وسیله ای روشی، یعنی باید آداب را رعایت کنیم و روش استفاده را فرا بگیریم ، اما نمی دانیم چه شده است که روز به روز به جای مداقه در این بایدها در معرض و هجوم ورود وسایل مختلف که قرار می گیریم به صرف اینکه عده زیادی از آن استفاده می کنند، عده ای دیگر نیز بی چون و چرا به استفاده از آن وسایل می پردازند، البته غرض هر وسیله ای نیست مشخصا در اینجا در خصوص موبایل و نرم افزارهای آن سخن می گوییم ، اینگونه است که جمعیت مصرف کنندگان بی چون و چرا روز به روز افزوده می شود و پس از مدتی با بروز مشکلات عدیده حاصل از مصرف تهدیدات خودی نشان می دهند و دردسر ساز می شوند، آن زمان است به که به فکر راه چاره می افتیم، هر چند گاهی دیر می شود اما نفع جلوگیری از ضرر بیشتر از ضرر ادامه آن است.

در این گزارش پرونده گزارشی الفبای حضور در فضای مجازی به که درخواست کاربران و دنبال کنندگان اخبار باشگاه خبرنگاران جوان در سرویس فضای مجازی آغاز شد، به پایان می رسد.
تا کنون پنج گزارش مفصل در خصوص الفبای حضور در فضای مجازی در این سرویس خبری منتشر شده و در این گزارش نیز چکیده ای از آنچه در این گزارشها گفته شد نگاشته می شود، امید می رود سلسله گزارشهای یاد شده در ارتقا سواد مجازی کاربران مثمر ثمر بوده باشد.

بی تفاوت نباشید

در گزارش اول از آداب معاشرت در فضای مجازی گفتیم و اینکه خوب است رویه ای را برای خودمان آغاز کنیم و از این پس همیشه برای مواجهه با هر ابزار جدید با این سوال پیش برویم که نحوه استفاده صحیح چیست؟ رفتار صحیح برای بهره مندی از ابزار جدید چگونه تعریف شده است؟ چگونه از ابزار جدیدی که به دستمان رسیده استفاده کنیم تا آسیبی به ما نرسد؟ ماهیت این ابزار چیست؟ یادمان باشد هر ابزاری در هر دسته ای برای استفاده که تولید می شود حتما ماهیت و کاربردی مشخص دارد پس پیشنهاد می شود برای استفاده از وسیله جدیدی در ابتدا کمی راجع به آن تحقیق کنید و نسبت به هیچ چیزی بی تفاوت نباشید.



در ادامه گزارش شما را با 10 نکته کلیدی که در واقع همان الفبای حضور در فضای مجازی بود آشنا کردیم. شناخت رسانه ها و عضویت بر اساس نیاز، مراقبت از اطلاعات خود، رعایت آداب معاشرت حتی در فضای مجازی، مراقبت از ارسال جملات، عکس ها، متن ها و ... (زیرا لحن و گفتار در فضای مجازی منتقل نمی شود و سوء تفاهم بوجود می آورد)، هر سلامی را علیک نگویید و در گفتگوهایتان وسواس به خرج دهید، مراقب مغالطه رسانه ها و شیطنت ها باشید زیرا حجم بالای اطلاعات گاه به شما اجازه فکر کردن در خصوص صحت و سقم مطلب را نمی دهد، پس خود را به تکنیک منطق و تفکر مجهز کنید، رژیم بگیرید و تمام وقت ارزشمند خود را در این فضا هدر ندهید، به نرم افزارهای ایرانی همچون به چشم یک کالای وطنی نگاه کنید و با استفاده از آنها سازندگان را در پیشرفت و بهبود یاری کنید و غریب پسند نباشید، فعال باشید نه منفعل، در هر مقامی با تحقیق حضور پیدا کنید، تقوای مجازی داشته باشیم.

مطالب پاراگراف بالا چکیده ای از نکته اساسی مطرح شده در خصوص الفبای مجازی بود که گزارش کامل آنرا می توانید با تیتر رژیم مجازی بگیرید/ آداب معاشرت در شبکه‌های اجتماعی در صفحه دریچه فناوری سرویس فضای مجازی بخوانید.

اخلاق رسانه ای مقدمه از الفبای مجازی

آدمهایی که عادت کرده اند مراقب خود باشند در هر فضایی قرار گیرند به راحتی می توانند خود را کنترل کنند و مراقب رفتار و گفتارشان و حرکاتشان باشند گویی یک ابزار خود کنترلی در اینگونه افراد وجود دارد. وقتی رعایت برخی اصول اخلاقی، جزئی از عصاره وجودیمان شد دیگر فرقی ندارد این ادب در کجا و در چه فضایی خرج می شود، مهم رعایت آنها است حال چه در فضای حقیقی باشد چه در فضای مجازی!.
این مطلب مقدمه ای شده تا در خصوص اخلاق رسانه ای در حوزه الفبای حضور در فضای مجازی بنویسیم.



در این گزارش نوشتیم: بیاندیشیم چه مطلبی را نشر می دهیم، مسئولیت پذیری در قبال یکدیگر را فراموش نکنیم، قضاوت های به دور از انصاف نداشته باشیم زیرا این کار ممکن است علاوه بر آسیب رساندن به دیگران تنش ها را افزایش داده و گاه به زندگی حقیقی برساند!، برای ایجاد اعتماد اصل صداقت را فراموش نکنیم، رعایت ادب و احترام را در ابتدا برای شخصیت ارزشمند خود رعایت کنید، مطالعه کنید تا هر مطلبی شما را به آن سوی اهداف تعیین شده طراحانش نبرد و شایعات به بدنه کشور ضربه نزند، همه جا خوب و بد دارد قرار است یادبگیریم چگونه در این فضا اثرگذار باشیم، بلندگوی پیام های بیهوده این فضا نباشیم، علاوه بر مطالعه به دنبال منابع موثق که بدون اغماض اصل مطلب را بیان می کنند اعتماد کنیم.

دانش رسانه ای نسخه درمان آسیب های مجازی
در گزارش سوم آموختن و دانستن بهترین ابزار در امان ماندن از گزند آسیبها معرفی کردیم و از گروه های در معرض خطر سخن به میان آوردیم. دختران جوان به دلیل علاقمندی به گفتگوهای مجازی، جوانان احساسی به دلیل نوع رفتارشان، گوره کم سن و سال به دلیل بی توجهی والدین خود و زنان و مردان متاهل بیشتر در معرض آسیب هستند. فراموش نکنیم فضای مجازی آلبوم شخصی ما نیست که هر آنچه خوشایندمان بود را در آن به اشتراک بگذاریم. از دورغ های مجازی از نوع معرفی سن، تحصیلات، جایگاه اجتماعی، زیبایی، محل زندگی و ..... غافل نشویم که تنها کلاف سردرگمی به نقطه آغاز و پایان است.
چند نکته مطرح شده جان کلام گزارشی بود که با عنوان فرار از هوای غبارآلود فضای مجازی منتشر شد.



ابزارهای نظارت بر کودکان آنلاین
از آنجایی که حضور کودکان در فضای مجازی بر همه مبرهن است دو گزارش پایانی را به کودکان، روش افزایش سواد رسانه ای آنها و همچنین معرفی ابزارهای فیلترینگ برای والدین اختصاص دادیم. گفته شد کودکان فعال در فضای مجازی شاید در ظاهر ساکت و آرام باشند اما هزاران کیلومتر با والدین خود فاصله دارند، پدران و مادران می توانند با فراگیری راهکارهایی ساده این فاصله را کم کنند.

این راهکارهای ساده عبارتند از: نظارت و دقت بر همه رفتارهای فرزندتان در این فضا و بر آنچه به عنوان محتوا در هر قالبی در اختیار آنها قرار می گیرد، برای در امان ماندن فرزند خود از دسترسی به محتوای نامناسب از خودتان شروع کنید، همه می دانیم کودکان همانند دستگاه ضبط عمل می کنند، خودتان را به نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتالی که در اختیار فرزندتان است مجهز کنید، عدم آشنایی برای والدین خطری جدی برای کودک است.

چرایی استفاده یا چرایی عدم استفاده از یک وسیله را برای کودک خود به زبان ساده بیان کنید با این کار علاوه بر ارتباط کلامی و روی آوردن به روش تربیتی منطقی تفکر انتقادی را نیز در فرزند خود رشد می دهید تا در برابر هر وسیله جدید از خود چرایی استفاده را بپرسد. موثرترین اقدام برای کنترل کودکان در فضای مجازی زمان بندی استفاده از این فضا است، حتما در کنار موارد یاد شده برنامه ریزی در این حوزه را از اولویت های خود بدانید زیرا دسترسی های مدیریت نشده علاوه بر آسیب های روحی و روانی گاه غیرقابل جبران، اندامهای فیزیکی و حرکتی و عصبی کودک را به شدت تحریک می کند.

مطالعه خود از از جوانب مختلف این فضا که جزء لاینفک زندگی همه ما شده است افزایش دهید و خود را به ابزارهای فیلترینگ برای کودکانتان مجهز کنید.



و در پایان؛
مطمئن باشید فضای مجازی فرصت و تهدید را همزمان با هم در اختیار ما می گذارد، با افزایش میزان اطلاعاتمان تهدیدات را کنار بزنیم و با هوشمندی از فرصت های آن در جهت اهداف مهم و والا بهره بگیریم.


گزارش از عاطفه بیات


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار