فصل اول کاوش در تپه ارگ نادری شیروان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خرسان شمالی گفت : پیرو عقد تفاهم نامه پژوهشی فیمابین پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور و دانشگاه نانجینگ یک تیم متشکل از باستان شناسان ایرانی و چینی در تپه ارگ نادری شیروان شروع به کاوش کردند.

محمد سویدانلویی افزود: گروه کاوش متشکل از سیزده متخصص در رشته های باستان شناسی، زمین شناسی، ژنومورفولوژی، مرمت، معماری و نقشه برداری است که به مدت یک ماه برنامه پژوهش میدانی را انجام خواهند داد.

وی گفت: در این برنامه یک ترانشه طولی در منطقه مسطح پای دامنه جنوبی تپه باز شده و امید می رود بتوان در آن به قدیمی ترین لایه های استقراری تپه ارگ نادری دست یافت. همچنین برش ایجاد شده در اثر خاکبرداری های جدید در دامنه جنوبی تپه پاکسازی می شود تا وضع لایه های باستان شناسی در این برش مورد بررسی قرار گیرد.

سویدانلویی افزود : با بهره گیری از روش مته زنی و مغزه گیری از رسوبات انباشتی، محدودۀ عرصه و میزان گسترش لایه های باستانی در اطراف تپه شناسایی می شودکه در این روش با بهره گیری از مته های چینی، حفره های کوچکی به قطر 5 سانتی متر در اطراف تپه حفر می شود که با بررسی وضع نهشت گذاری می توان نوع نهشته ها و میزان گستردگی آنها را در کمترین زمان و با حداقل هزینه و تخریب مشخص کرد.

سویدانلویی خاطر نشان کرد : مستندسازی و نقشه برداری ارگ نادری با روش RTK (Real Time Kinematic) که یک سیستم راهبری ماهواره ای با دقت بالاست انجام می شود.

ارگ نادری یکی از بزرگترین استقرارهای باستانی در رود اترک است که از حدود هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوره اسلامی زندگی در آن جریان داشته است و در دوره قاجار، حکمرانان محلی شیروان بر فراز این تپه باستانی قلعه ای ایجاد کرده و در گرداگرد آن بارویی ایجاد کرده بودند که منطقه مسکونی را محصور کرده بود.

تصاویری از برج و باروی دوره قاجار در تپه نادری موجود است که توسط عکاس ناصرالدین شاه ضبط شده و جزییاتی از معماری قلعه و باروها در مطلع الشمس توسط اعتماد السلطنه ثبت شده که این مدارک در تهیه طرح مرمت و ساماندهی ارگ نادری بسیار سودمند هستند.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.