رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان گفت: 196 رسته صنایع دستی در اصفهان تعریف شده اما برای ثبت جغرافیایی آن‌ها نیازمند همراهی برخی سازمان ها هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عباس شیردل دیشب در آیین رونمایی از سایت اتحادیه صنایع دستی و یک اثر فاخر قلمزنی متعلق به یک هنرمند جوان اصفهانی افزود: تعامل دولت و بخش خصوصی در صنایع دستی بسیار خوب است اما برای برخی اقدامات نظیر ثبت جغرافیایی رشته‌ها ،نیازمند کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت هستیم.
وی گفت: در گذشته این اتحادیه به شیوه سنتی اداره می‌شد، اما امروز با همت هیأت مدیره جدید در تلاشیم اداره اتحادیه و ساختار آن را به استانداردهای متداول ارتقا دهیم و دراین راستا قوانین نظام صنفی بند به بند اجرا می شود.
رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان اظهار کرد: با آغاز شروع به کار هیات مدیره جدید، میدان نقش جهان مملو از کالاهای تقلبی قاچاق بود که با صدور مصوبه هیأت دولت برای جمع‌آوری این اجناس از بازار و با کمک ادارات دولتی و بازرسی اصناف این اقدام تا حدودی به نتیجه رسید.
شیردل به تشکیل پنج کمیسیون در اتحادیه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: ما با سامان دادن این کمیسیون ها، قصد داریم اتحادیه‌هایی در دل اتحادیه صنایع دستی ایجاد و به امور هر رسته رسیدگی کنیم.
وی در ادامه با اشاره به بسته بندی و تعریف شناسنامه برای تولیدات صنایع دستی گفت: این اتحادیه قصد دارد با تعریف شناسنامه وتوجه به بسته بندی و کیفیت صنایع دستی در سطح جهانی خود را معرفی کند،چراکه افتخاراتی که اصفهان در سال گذشته بدست آورد وبه عنوان شهر خلاق صنایع دستی در جهان معرفی شد، حاصل این اقدامات و حمایت ادارات دولتی و تعامل آنها با هنرمندان بود.
رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان به رونمایی از اثر فاخر هنری اشاره کرد و افزود: باید به ارزش افزوده ایجاد شده در صنایع دستی توجه کرد ؛ در صنایع دستی ارزش افزوده بی نظیراست و در اثر هنری مذکور کل ماده اولیه ای که هزینه شده 3 میلیون تومان بوده است، اما ارزش آن بالغ بر 400 میلیون تومان کارشناسی شده و افتخار ما این است که این اثر بر جسته هنری توسط یک جوان خلاق اصفهانی خلق شده است.
شیردل در پایان با تاکید براینکه تعرفه واردات نقره برای مصارف صنایع دستی باید توسط بانک مرکزی اصلاح شود افزود: تمام نقره موجود در این صنعت از طریق قاچاق تأمین می‌شود و از سویی برای فروش محصولات نقره‌ نیز اختیارات لازم را نداریم که این مشکل به دست سازمان صنعت وبانک مرکزی حل می شود.
فرماندار اصفهان نیز دراین آیین صنایع دستی را سند هویت امروز اصفهان دانست وگفت: در دولت یازدهم نگاه مثبت تری به صنایع دستی شده وگردشگری نیز رشد چشمگیری داشته است.
فضل الله کفیل ادامه داد: بسته بندی صنایع دستی و استانداردسازی آن از موضوعات مهمی است که مورد بی توجهی قرارگفته بود واکنون با اهتمام باید برای ارتقا آن تلاش کرد.
وی اقدمات انجام شده توسط بازرسی ، برای مبارزه با قاچاق کالا را خوب ارزیابی کرد وگفت:دراین خصوص به مدت یکسال است که بسیار جدی عمل و اقدامات موثری انجام شده ، هر چند که از سالهای قبل مبارزه با قاچاق کالا مطرح بود.
فرماندار اصفهان فروش صنایع دستی خارجی درمیدان امام را خط قرمزی دانست و گفت: نباید هیچ کالای خارجی دراین میدان تاریخی عرضه شود و دراین راستا ، نظارت بازرسی اصناف بسیار کار ساز بوده اما امسال که سال اقتصاد مقاومتی واقدام وعمل است اتحادیه باید نقش فعالی برای خود تعریف کند.
کفیل عرضه صنایع دستی را تنها مشکل در این عرصه عنوان کرد وگفت:باید بین تولید و عرضه توازن ایجاد کنیم وبا فعال کردن این چرخه رونق بوجود آید و در کنار آن باید سلایق گوناگون و نیازها را شناسایی کنیم.
وی در پایان گفت: برای ابداع در صنایع دستی و شناسایی سلایق و نیازهای جدید ،باید هیات اندیشه ور داشته باشیم و یکی از نکاتی که هیات رئیسه اتحادیه صنایع دستی باید دراین مجموعه دنبال کند آسیب شناسی در عرضه صنایع دستی است تا مجموعه صنایع دستی رشد وپیشرفت کند.
در این آیین علاوه بر رونمایی از سایت اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان ،از اثر فاخر هنر قلمزنی برجسته که توسط جوان خلاق اصفهانی ، حمزه شفیعی ، خلق شده بود رونمایی شد .


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار